דו"ח משרד מבקר המדינה המתפרסם היום מוצא ליקויים במערך השירות הרפואי לחיילי חובה. בין היתר נמצא כי זמינות השירותים אינה מספקת. לפי המבקר, חיילים רבים עוברים "תלאות" בבואם לקבל שירות רפואי. בסקר שערך המשרד בקרב חיילים לוחמים ביבשה נמצא, כי למעלה ממחציתם (51%) אינם שבעי רצון באופן כללי מהשירות הרפואי בצה"ל.

חייל בירושלים. אילוסטרציה. צילום: פלאש 90
זמינות השירותים הרפואיים לחיילי חובה אינה מספקת. צילום אילוסטרציה: פלאש 90

ביקורת נמתחת גם על מערך בריאות הנפש בצה"ל. לפי הדו"ח, חיילים המתינו פרקי זמן ארוכים לפגישה עם גורמי בריאות הנפש,  ביקורת יזומה לא נערכה כנדרש, תרופות שנרשמו לחיילים לא נופקו, ולא הוסדרו מדדי שירות ברורים והנחיות ברורות לטיפול. כמו כן עלה חשש לפגיעה בשוויון בטיפול בפניות הציבור בנושא.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לממצאים, "בימים אלו מתבצעת בצה"ל עבודת מטה לשיפור וייעול המענה הניתן ברפואת השגרה בצה"ל. במסגרת עבודת המטה נבנתה תוכנית אסטרטגית רב-שנתית בשם "לבן וחאקי" הכוללת בתוכה התייחסות למעבר אנשי קבע לרפואה אזרחית וכן יושמו בשטח צעדים שונים לטובת הנגשת הרפואה לחייל כדוגמת מרפאות שיניים ניידות, מתן מענה ראשוני מרחוק בתחום בריאות הנפש, קיצור תורים לפיזיותרפיה ועוד".

עוד נמסר בעניין זמני ההמתנה לשירותי רפואה: "חרף העובדה שלא קיים בישראל נוהל מחייב לזמן המתנה למפגש רפואי ראשוני, הנחה קרפ"ר, תא"ל דודו דגן, כי זמן המתנה הראוי למפגש ראשוני שאינו דחוף עם רופא הינו עד שבעה ימים. הגדרה זו תעוגן בפקודות".

 




עדי דניאל

עדי דניאל

עורכת חדשות באתר ערוץ 20