No Tag To Print

צילום: ריטה, פיקסביי

החופש הגדול מאחורינו – אבל איך חוזרים לאכול נכון?

לא מעט בדיחות רצו ברשת על עודף המשקל הצפוי לנו לאחר תקופת הקורונה והחופש הגדול. אנשים רבים שהיו בבידוד צחקו על עצמם שכשהם יצאו ממנו – לא יזהו אותם ברחוב. איך בכל זאת חוזרים לשגרת אכילה בריאה עם תום החופש הגדול ואיך מקנים מחדש הרגלי אכילה מאוזנת לילדים שלנו? כל זאת בכתבה שלפניכם.

בעבר הלא רחוק, בילוי ספורטיבי היה חלק משגרת חייהם של ילדינו, גם בלי שישימו לב לכך. משחק בגינה השכונתית, כדורגל או קפיצה בחבל – היו הבילויים האולטימטיביים לאחר הצהריים. היום כל זה כבר "פאסה" מזמן.
הקורונה והסגר רק החריפו והעצימו יותר את הבעיה ואנשים ובעיקר ילדים מוצאים את עצמם שעות ארוכות ללא תנועה, מול מסכים ועם פה שכל היום גורס – ולא חסה ומלפפונים.

צילום: כריסטין ספונצ'יה פיקסביי

חוסר התנועה והאכילה המופרזת לאורך היום ללא אבחנה, הם הגורמים העיקריים להשמנת יתר בקרב ילדים ומבוגרים כאחד.

עם סיומו של החופש הגדול, הבאנו לכם את הטיפים היעילים ביותר לחזרה לתזונה מאוזנת ושגרת אכילה בריאה, שתוכלו ליישם כבר היום בבית יחד עם הילדים.

החופש נגמר, זה הזמן לדאוג לתזונה שלכם. צילום: וידמיצר רייק, פיקסביי

מאיפה הכל התחיל?

אחד הגורמים לאכילה הבלתי נשלטת בזמן חופשת הקורונה, שאינה באה למלא רעב, היא מה שנקרא בלשון העם: "אכילה רגשית".
התקופה הזאת היתה (ועדיין) מאופיינת בעומס רגשות, אפילו כאלה שלא הכרנו אותם עד היום. היינו צריכים להתמודד מול פחד מהלא נודע, תחושת פער בין הרצוי למצוי, פחד ממחסור ועוד.
כל אלו, הביאו הרבה מאיתנו להרגשה של רצון לברוח. אצל אנשים רבים, האכילה מאפשרת סוג של בריחה מהצפה של רגשות קשים ולא מוכרים. האכילה הרגשית באה גם לפעמים גם למלא תחושת ריקנות ושיעמום במלאות פיזית.

צילום: אביטל, פיקסביי

אצל ילדים, אכילה רגשית בתקופה זו יכולה להיות כתוצאה מקושי של מציאת המקום שלהם בזירה המשפחתית – יותר מידי "ביחד", או גם תחושת שיעמום קשה וריקנות.
האוכל מייצר אצלם תחושת מלאות פיזית יחד עם תחושת ההנאה מאוכל טעים, עד שהם יוצרים לעצמם דפוס אוטומטי במח, שמקשר תחושת ריקנות או חוסר בטחון – עם התמלאות פיזית ע"י אכילה. כשקשר נוירולוגי כזה מתקבע לאורך זמן – קשה מאד לנתק אותו. ולכן חשוב לקטוע את הרצף כמה שיותר מהר, כדי לא לקבע את הדפוס.

מי רוצה לחמניה עם שוקולד?

בואו נתחיל עם ארוחת הבוקר של הילדים שלנו. איך אפשר לשכנע ילד לקחת לבית הספר משהו אחר מאשר לחמניה מקמח לבן מרוחה בשוקולד שמנוני? זוהי לצערינו, ארוחת הבוקר המועדפת בקרב ילדים רבים, ובינינו, גם הכי קלה להכנה לנו, ההורים.

בואו נבחן רגע מה באמת מכיל ממרח שוקולד ממוצע שנמכר ברשתות השיווק השונות. בדיקה קלה מעלה, כי ממרח שוקולד רגיל מכיל מעל 60 גר' של פחמימות. פחמימות ושוקולד? כן, כן. הפחמימות שבשוקולד מגיעות מהסוכר שנמצא בו בכמות גבוהה, שכמובן מככב בראש רשימת המרכיבים. כמות השומנים שנמצאת בשוקולד למריחה היא כ-30 גר', הכולל גם שומן רווי ושומן מוקשה.
לסיכום, תזונה בריאה ושוקולד – זה לא באמת משהו שיכול ללכת ביחד.

צילום: דוריס יונגו, פיקסביי

יכולתי להביא לכם כאן רשימת "ממרחים בריאים" שתוכלו למרוח לילדים שלכם בלחם לארוחת בוקר, החל מטחינה ועד אבוקדו ועגבניות מיובשות. אבל עזבו, זה לא באמת יעבוד, אלא אם כן הילדים שלכם גדלים בחנות טבע ולא ראו מעולם ממרח שוקולד אמיתי. אז לכל הילדים אוהבי המתוק, בחרתי להביא לכם כמה ממרחים מתוקים, דווקא, אבל בריאים לא פחות, שתוכלו למרוח לילדים שלכם על הלחם בלי נקיפות מצפון.

הכינו ממרחים בריאים יותר. צילום: ברנדט וורצינגר, פיקסביי

ממרח שוקולד בריא: ערבבו בקערה כף קקאו, 2 כפות טחינה גולמית ו-3 כפות דבש. קבלתם ממרח מתוק, טעים ןמזין הדומה בטעמו לשוקולד משובח. הממרח הזה מכיל סידן בכמות גבוהה – מהטחינה, ברזל וסיבים תזונתיים.

ממרח חלבה: ערבבו בקערה קטנה כף של טחינה גולמית וכף דבש. קבלתם ממרח נהדר בטעם חלבה אמיתית. גם כאן, הילד שלכם נהנה מהערכים התזונתיים הגבוהים של הטחינה ומהמתיקות והערכים המעולים של הדבש.

ארוחת צהריים לא חייבת להיות ספגטי ונקניקיה עם קטשופ!

 זוכרים את הרגעים האלו שהייתם חוזרים הביתה מבית הספר ומדמיינים מה אמא הכינה היום לארוחת צהריים? אצל רוב הילדים הדמיון הכי פרוע זה שניצל וצ'יפס או ספגטי ונקניקיה עם הרבה קטשופ… אז בשביל מה ילדים אוכלים? ראשית, כדי להיות שבעים. דבר שני, כדי שיתפתחו ויגדלו. הבעיה העיקרית היא, שאף אחד לא יכול להתפתח משניצל סויה מתועש, ספגטי ורטבי תיבול למיניהם.

צילום: פיקסביי

בצהריים, מערכת העיכול שלנו פועלת בצורה הכי מיטבית שלה וזה הזמן לארוחה טובה שתזין את הגוף שלנו ואת ילדינו ותספק להם את כל מה שהם צריכים כדי להתפתח. הבעיה היא, שזה לא תמיד ישים ולא תמיד יש לנו זמן לבשל ארוחות מושקעות ומזינות. אבל זה לא אומר שאין בכלל מה לעשות עם זה! הנה כמה רעיונות שיוכלו לעזור לכם להכין ארוחות צהריים בריאות ומזינות שילדים אוהבים:

בשלו בכמויות גדולות: פעם או פעמיים בשבוע, כשאתם גם ככה עומדים במטבח לבשל, הכפילו כמויות מכל דבר. כך תוכלו להבטיח שבכל ימות השבוע תהייה לכם ארוחה מבושלת ומזינה. ישנם מאכלים שניתן גם להקפיא ללא בעיה, כך שהאוכל שומר על טריותו וטעמו גם לאחר כמה ימים.

לא חייבים להכין אוכל של מסעדות כדי לאכול בריא. צילום: אנגין אקיורט, פיקסביי

הכל בסיר אחד: אתם לא חייבים להכין ארוחת צהריים של מסעדות, כמו למשל: נתחי סלמון אפויים, לצד קינואה וסלט עגבניות ובצל. אם אתם אנשים עסוקים, אבל עדיין חשוב לכם לחזור לשגרה בריאה ושהילדים שלכם יאכלו ארוחות מזינות, במיוחד לאחר חופשת הקורונה הארוכה שכפתה על כולנו מאכלים שאינם עתירי בריאות, בלשון המעטה, אתם יכולים בקלות להכין "ארוחה בסיר אחד".
מה זה אומר? ישנם מתכונים רבים ברשת שנותנים ווריאציות שונות למתכונים מהסוג הזה, כמו למשל: מרק ירקות עם גריסים ועוף – כאן קבלנו מנה מושלמת, המכילה את כל אבות המזון וגם משביעה מאד.

ארוחת מנחה או שעת התה?

חזרתם מהעבודה, הילדים כבר מזמן בבית, אחרי ארוחת צהריים מזינה, מה עכשיו? זה הזמן אולי לקצת חטיפים? נשנושים? אולי כוס תה עם עוגייה? זהו, שלא. זמן אחר הצהריים מוקדש לפירות!

פחות נישנושים – יותר פירות. צילום: עבד רחים, פלאש 90

הקדישו את שעות אחר הצהריים לאכילת פירות, גם אתם וגם הילדים. אם אתם יוצאים לגן השעשועים (מה שממש מומלץ לעשות, במקום לרבוץ מול מסך), הביאו אתכם קופסה של פירות חתוכים והציעו לילדים במהלך המשחק. אם אתם שוהים בבית, מכל סיבה שהיא, תוכלו למנף את הזמן הזה גם לזמן איכות משפחתי, בו כל ילד מספר קצת מחוויות היום שעבר עליו. מומלץ גם סתם ככה להניח במקום זמין ונגיש בבית קערה של פירות שטופים וחתוכים יפה, זה יגרה את הילדים לאכול מהם, כך שאתם חוסכים מהם את העצלות של לגשת למקרר, לשטוף, לחתוך וכו'.

מה תשתו?

רוב האוכלוסיה רגילים לשתות במהלך היום שתיה מתוקה, מיץ, מים בטעמים, קולה ועוד. הדבר נכון גם לגבי ילדים, אצלם מתעורר הצורך בשתיה מתוקה לרוב לאחר ארוחה. אז נכון שלפעמים מתחשק לנו משהו מתוק כדי להרים את האנרגיה, אבל אפשר למלא את הצורך הזה בשתייה מתוקה שאינה מכילה סוכר דווקא. מה למשל? תה צמחים עם ממתיק טבעי, תה אדום (מה שנקרא: רויבוש), או תה רגיל קר עם ממתיק טבעי כמו דבש או סילאן.

צילום: מרים זילס, פיקסביי

למיטיבי לכת, נמליץ להכין קנקן מים קרים עם חתיכות לימונים, מלפפון ונענע, ללא ממתיק בכלל. זה מרענן ומרווה במיוחד בימות הקיץ החמים.

שיהיה לכולנו לבריאות!
It is not Android