כדי למכור ספרים בישראל יש להיות ייחודי. היצע הספרים הוא כל כך גדול, יש שיאמרו גדול מדי, ולכן קשה מאוד לצוד את עינו, לבו ונפשו של הקורא

מה עושה את ההבדל בין ספר רב מכר שעל אודותיו כולם מדברים ובין ספר שנכשל, ספר שבקושי מכר כמה עשרות בודדים של עותקים?

התשובה היא ספר חכם. הוצאה לאור הדובדבן משקיעה רבות במציאה ובאיתור של ספר חכם מתוך שלל כתבי היד המגיעים אל שולחנה מדי יום. יכולת האיתור והתבוננות בקריאה של כתב היד היא זו שעושה את ההבדל בין החלטה מוצלחת ובין החלטה כושלת, שמשמעותה הפסד כספי להוצאה לאור ועוגמת נפש לכותב הספר.

מהו ספר חכם? ספר חכם הוא ספר יצירתי, פורץ דרך, אבל לא רק במובן הטהור של המילה. המושגים "יצירתי" ו"פורץ דרך" מכילים בתוכם תוכן שכמוהו לא נכתב עד היום או כזה שמעטים מאוד התייחסותו אליו, אם בכלל. לעתים מדובר בפרדיגמה חדשה, בתפיסה חדשה של המציאות, או ברעיון חדשני בתחום הטיפולי, ההורי וכו' המאפשרים לצרכנים הרוכשים את הספר להיחשף לעולם תובנות חדש שעשוי להביא לשינוי מהותי בחייהם. ספר חכם שיכול להיכתב בכל תחום, קרי סיפורת, ספר עיון, ספר הדרכה, ספר ילדים ואף ספר שירה, הוא ספר שכמוהו לא ראה הצרכן הישראלי עד כה. ברור מאליו כי מציאתו ובחירתו של ספר כזה הוא לעתים מזל ולעתים גם יכולת התבוננות של קובעי המדיניות בתוך הוצאה לאור שעשויות להביא לתוצאות מדהימות הן עבור הוצאה לאור וכותב הספר והן עבור קהל הקוראים הנחשף לידע חדש.

האם הוצאה לאור יכולה לדעת מראש האם כתב יד כזה או אחר יכול להצליח בשוק הספרים? התשובה היא שלילית. אמנם להוצאה לאור יש הערכות שונות, חישובים סטטיסטיים וניסיון עבר אבל לא תמיד הם מנבאים את יכולת ההצלחה של הספר. ברור מאליו כי סופר מוכר ומצליח קרוב לוודאי יזכה להצלחה גם בספר הבא שלו. אולם לעתים יש כוכבים, ספרים חכמים, ספרי ביכורים, שהם הם יוצרים חלופה לשוק הספרים הישראלי ומביאים בשורה. עצם זה שספר מהסוג הזה אותר, נבדק ונמצא מתאים להפצה מסחרית עשוי להניב הצלחה כבירה ולהגשים את מטרותיהם של הוצאה לאור וכותב הספר.

האם יש שיטה כיצד לכתוב ספר חכם?

ברור שכישרון כתיבה הוא מצרך מבוקש ויכולת חשובה מאוד המשפרת את הסיכויים של כותב הספר להתקבל להוצאה לאור. אבל חשוב להחליט על מה כותבים. כפי שאמרנו, עוד מאותו דבר לא יקבל בולטות ולא יביא לתוצאה המקווה. לכן רצוי לחשוב על רעיון כתיבה שבאמת עשוי לחולל שינוי בחייהם של הכותבים ואין זה משנה באיזה תחום כותבים. לעתים נתלבט בין מספר רעיונות, נבדוק ברחבי הרשת, נערוך מחקר קטן, ננסה לגלות אם נכתב על הנושא דבר מה בעבר ועוד, אך בסופו של תהליך קצר כבר נחליט על הנושא שעל אודותיו נתחיל לכתוב. אולם יש להדגיש כי לעתים יש כותבים הזקוקים להנחיה חיצונית כיצד להעמיק בנושא או כיצד להמשיך מכאן ויש כאלה המחליטים לקחת את המשימה על כתפיהם ולהשלים אותה לבדם.

האם הוצאה לאור יכולה לסייע בכתיבת ספר חכם?

התשובה היא חיובית. יש הוצאות לאור שישמחו ללוות את בעל הרעיון, וזאת אם אכן מדובר ברעיון חדשני שכדאי להשקיע בו. אותו אדם יוזמן לפגישה ובו ידונו הצדדים בתהליך ההוצאה לאור של הספר וכן בהוצאת הספר ובציפיות מאותו מיזם. אכן, מדובר ממש במיזם, קרי ספר חכם שיכול להביא בעקבותיו ללידתם של ספרים נוספים משלימים שייצרו מעין עולם חיים שלם על אותו נושא חדשני ויקיפו אותו מכל היבטיו.

 

הנה כי כן, זו העת להתחיל להגות בדמיונכם רעיונות לכתיבת ספר חכם. לא עוד ספר הנמכר בחנויות הספרים, ספר שרק עובר גלגולים שונים ונכתב בגרסאות שונות אלא ספר חדשני, מקורי. תשבו מעט עם עצמכם ותעלו רשימה של רעיונות על הכתב. לאחר תהליך מיפוי קצר כבר יתנוסס במוחכם אותו רעיון שהדליק אתכם, שהצית את דמיונכם, רעיון שאתם משוכנעים שיתקבל באהבה ובחיבוק בקרב קהל הקוראים ובראש ובראשונה בקרב הוצאה לאור, שהיא עצמה צמאה לספרים מהסוג הזה.

קישור:

www.a-duvdevan.co.il