דף הבית > תרבות > הולנד האחרת

הולנד האחרת

המיתוס כי ההולנדים הטיבו עם היהודים בשואה, מתנפץ במחקר חדש של יד ושם הקובע כי ההולנדים שיתפו פעולה עם הנאצים מטעמים אישיים

כולנו גדלנו על המיתוס כי ההולנדים הטיבו עם היהודים בזמן מלחמת העולם השנייה. בשנים האחרונות התנפצה עמדה זו לרסיסים לאחר שהתברר כי החברה ההולנדית, ובעיקר רשויות השלטון, שיתפו פעולה עם הנאצים. ספר זה מרחיב את הידע הקיים על תקופה זו ומראה כי לא רק השלטונות שיתפו פעולה עם הנאצים אלא גם החברה עצמה שהייתה מעורבת בהסגרת יהודים באמצעות היקף רחב של הלשנה.

יהודים עצורים באמסטרדם באקציה הראשונה בעיר, 22 פברואר 1941
יהודים עצורים באמסטרדם באקציה הראשונה בעיר, 22 פברואר 1941

כדרכם של ספרי הוצאת 'יד ושם', הספר מקיף מאוד ודן באופן מדוקדק וכרונולוגי בהתגלגלותה של השואה בהולנד, מכיבוש המדינה על ידי הנאצים, שיתוף הפעולה של ההולנדים עמם, ועד למחתרות שנאבקו כנגד הנאצים.

לעדכונים נוספים – כנסו לעמוד הפייסבוק של שביעי

כאמור, מבחינה מחקרית החידוש העיקרי הוא בעיקר סביב מעורבותם של אזרחים הולנדים בהסגרת יהודים, ובשוני הקיים בין מניעי ההסגרה בהולנד למדינות אחרות. בר אפרת מציע לראות את הסגרת היהודים בדרך כלל כנובעת ממניעים אישיים ולא אידיאולוגיים. בהקדמה לפרק העוסק בהלשנה המחבר מצטט מחקר המראה, כי "בכל החברות שנבדקו לא נמצאה אפילו חברה אחת בה לא נתקיימה הלשנה". כך שאין להתפלא באופן מיוחד כי גם בחברה ההולנדית התקיימה תופעה כזו.

בין הלשנה להצלה, פנחס בר אפרתי, 295 עמודים
בין הלשנה להצלה, פנחס בר אפרתי, 295 עמודים

המניעים כמעט בנאליים: צרות עין, קנאה, רצון להתעשר באמצעות כסף שהתקבל מן המדינה בשל ההסגרה ועוד. סיפור אחד כזה הוא של אוורט ב', שמסר מכתב הלשנה למשטרה על יהודייה, שלא הוא עצמו כתב אלא אישה אחרת. ככל הנראה מה שעמד מאחורי המכתב הוא קנאתה של האישה המלשינה ורצונה לנקום במי שפגעה בחיי הנישואים שלה (לטענתה). בר אפרת מציין באופן מעניין, כי מרבית ההלשנות (על רקע קנאה) נעשו על ידי נשים.

נקודה נוספת שעולה בספר היא כי בניגוד לגרמניה, שם הוסגרו יהודים על ידי אזרחים גרמנים שסברו כי הם מגלים 'אחריות אזרחית', הרי שבהולנד המניעים לא היו אידיאולוגיים. האם הנימוק להלשנה משנה מבחינה מוסרית? בכך לא עוסק המחבר בהרחבה ואני עצמי לא גיבשתי דעה נחרצת לגבי כך. מקרה אחד שבו דווקא כן מתייחס בר אפרת לנסיבות "מקלות" מבחינה מוסרית הוא: של הולנדים שהסגירו יהודים, אך קודם לכן הם עצמם הסתירו יהודים אצלם, והובטח להם כי אם יסגירו יהודים לא יפגעו בהם (בהולנדים) לרעה. זוהי דילמה אכזרית שאף שיש לה תשובה נכונה מבחינה מוסרית (אסור להסגיר אדם חף מפשע בשום מקרה), הרי שמבחינה פסיכולוגית זו שאלה נוראית.

לא חייבים לקרוא את הספר כמי שמתעניינים רק בהיסטוריה ובשואה, כל מי שמעוניין להכיר מעט יותר את הצדדים האפלים של תופעת ההלשנה ימצא בספר הזה עניין רב. 

אולי יעניין אותך גם

הפילים לשלטון: אווירת הבחירות השתלטה על גן החיות התנכ"י

חוגגים דמוקרטיה בגן החיות התנ"כי בירושלים. בזמן שברחבי הארץ המתמודדים נערכים ליישורת האחרונה לקראת הבחירות המוניציפליות, גם המבקרים בגן יצביעו למפלגת בעלי החיים המועדפת עליהם