במהלך היום הפתוח במכללה שיתקיים שבוע הבא, ביום שלישי ה-28.5 תתקיים תערוכה ייחודית של הסטודנטיות לחינוך לגיל הרך, בה יוצגו משחקי חשיבה ייעודיים שנועדו לספק לילדים חוויית למידה מרעננת בעולם המתמטיקה.

הצצה קלה למספר משחקים מאפשרת לנו טעימה קטנה מהשיטות החדשניות.

הסטודנטית ליאל אוחנה ליד משחק הפיצה שהכינה במסגרת הוראה לגיל הרך

 

דר' איריס גלילי, ראשת החוג לגיל הרך מספרת: "משימת יצירת המשחק ניתנה בקורס "דרכי הוראת המתמטיקה בגיל הרך" בו נחשפו  הסטודנטיות לדרכים יצירתיות ללמידת המתמטיקה בדרך משמעותית". עוד סיפרה דר' גלילי: "בניגוד להוראה המסורתית בה הגננת "מעבירה" או "מלמדת" את ה"חומר הלימודי" והילדים מתרגלים את הנאמר להם. במשחק הילדים מקבלים את הידע בדרך חווייתית ומתרגלים אותו בדרך המתאימה לשלב ההתפתחותי בו הם נמצאים".

"במשחק הילדים מקבלים את הידע בדרך חווייתית": דר' איריס גלילי. התמונה באדיבות המצולמת

 

הסטודנטית ליאל אוחנה לדוגמא יצרה מתקן אפייה של מגשי פיצה לצד קיוסק עם מחירון. המשחק הוא משחק מתמטי בשלוש רמות שונות. בתחילה הילדים מזמינים פיצה ומוסיפים תוספות לפי רצונם. ברמה הראשונה הם מניחים את התוספות, מונים כמה יש מכל תוספת ומה יש להם יותר, כלומר השוואת כמויות. ברמה השנייה הילדים מחברים כמה תוספות יש להם, כלומר פעולת חיבור. בשלב השלישי הם קונים פיצה, מוסיפים דברים נוספים מהקיוסק ומשלמים לפי המחירון. כלומר גם חיבור וגם התאמת כמות לספרה. "הסיבה שהמשחק נערך בכמה רמות", מסבירה ראשת החוג לחינוך ד' גלילי "הוא כדי לתת מענה דיפרנציאלי לכלל הילדים המבקרים בגן – לקדם את הילדים המתקשים מהמקום בו הם נמצאים ולאתגר את הילדים המתקדמים"

מתקן הגולף שבנתה הסטודנטית הילה חורי גליל הרך

 

"הסטודנטיות התבקשו ליצור משחקים שיוצאים מהקופסא תרתי משמע", מסבירה בחיוך דר' גלילי: "כלומר לא משחקי קופסא רגילים אלא משחקים יצירתיים שהילדים לא ראו בשום מקום אחר". עוד הוסיפה ראשת החוג לחינוך לגיל הרך: "יצירת המשחקים מתבססת על העקרונות והנושאים של תכנית הלימודים במתמטיקה לגן הילדים. כל סטודנטית בחרה במיומנויות אותן היא מעוניינת לפתח ולטפח בילדי הגן ותכננה משחק יצירתי העונה על הדרישה. באופן כזה הילדות והילדים מתנסים ומרחיבים את הנושאים מתכנית הלימודים בדרך חוויתית".

ד' גלילי מבהירה את חשיבות משחקי הלמידה: "כיוון שהילדים משחקים בהנאה, הם לא מרגישים ב"מבחן" או בצורך לרצות את המבוגרים", עוד הסבירה ראשת החוג לחינוך לגיל הרך: "הם פועלים בדרך הטבעית להם בגיל זה – דרך המשחק. המשחק מעורר בהם מוטיבציה לתרגל ולהצליח. כך מושגת מטרה כפולה – מטרת הגננת  להגיע עם הילדות והילדים ליעדים של משרד החינוך  ומטרת הילדות והילדים – לשחק בהנאה ולהצליח".

בתערוכה יוצגו משחקים יצירתיים נוספים. הסטודנטית הילה חורי יצרה משחק גולף דרכו לומדים הילדים את פעולת החיבור. הסטודנטית תמי לוי יצרה משחק מעלית מרשים והסטודנטית פנינה אליאשוילי הכינה קופסת הפתעות. משחקים יצירתיים אלו ואחרים יופיעו כאמור ביום הפתוח הקרוב.

משחק המעלית שהכינה תמי לוי לגני הילדים. המשחק מקנה הבנה מתמטית לגיל הרך


אורן רפאל

אורן רפאל

כתב אקטואליה ומנהל רשתות חברתיות. orenre@gmail.com
אורן רפאל