הברית שנכרתה בין ישראל לדרוזים היא ברית מורכבת – חזקה ושברירית באותה הנשימה. קירות הזיכרון של העדה המתנשאים לגבהים אדירים יעידו כמה היא חזקה, הימים האחרונים יעידו כמה היא יכולה להיות שברירית. היא לא שברירית מיסודה, אך מסתבר שיש מי שיסכים לחבל בה גם אם המחיר כבד.

"נפרדים מנתניהו". בכיכר המרכזית של עספיא, היום (ו'). צילום: אלון מליק

 

על נכתב מספיק. מי שלא הסכים איתו גם לא יסכים. הבעיה האמיתית מחכה ביום שאחרי. האם היחסים בין ישראל מושתתים על אינטרס או על נאמנות? האם עיגון בחוק של זכויות לאומיות לעם היהודי בארצו באמת עלול לפגוע במיעוט הדרוזי שחי בישראל?

התשובות לשתי השאלות מתבררות בימים אלו ביתר שאת. בפגישות בין ההנהגה הדרוזית להנהגה הישראלית מתגבשים הסכמים שאמורים להיטיב עם העדה, אך החוק לא צפוי להשתנות. מוביליו מאמינים שהוא נחוץ והכרחי, ומתנגדיו מאמינים שהוא אסון הומניטרי. וזה בסדר כמובן לחשוב אחרת. השאלה מה אתה דורס בדרך.

כאמור החוק עבר, נציגי העדה נפגשו עם הועדה מיוחדת, ועכשיו במקום שלב הצילומים ולחיצות היידים אנחנו צפויים לקבל הפגנה במוצ"ש.

רה"מ והצוות שגובש למתווה למען המגזר הדרוזי. צילום: לע"מ

 

התזמון לא מקרי ולא המיקום. מזה חודשים שמתקיימת הפגנה נגד השלטון המכהן בכיכר רבין בת"א. ההפגנה מתקיימת בהובלתו של (שמחכה לטלפון ממפלגת העבודה שיקרא לו לאייש את עמדתו של איתן ברושי אם יתפטר), אייבי בנימין ועוד. עכשיו מובילי המחאה הצליחו להביא לכיכר את אותם שלא תומכים בחוק, ובכך ליצור מיצג של איחוד שורות, אך בין מי למי?

מהותניות משולבת בפטריארכליות וגזענות

ביום חמישי הפיצה תנועת 'אם תרצו' סרטון ובו הזאר גדבאן, דרוזית תושבת דאלית אל כרמל, מציגה את עמדתה מדוע היא תומכת בחוק הלאום. בסרטון, קבלה הזאר על כאלה שבין לילה הפכו לחסידי הקהילה ותומכיה, בעוד שמעולם לא נקפו אצבע או מעט תשומת לב כלפי הבעיות של העדה.

ברדיו 103 ראו את הסרטון ולא התחברו. בתכנית 'מועדון ארוחת הבוקר' התקשרו המגישים להזאר וניסו להבין איך יכול להיות שהיא חושבת אחרת? הרי היא דרוזית ויש לה מנגנון חשיבה מאד ברור, זה נוגד את הטבע! הם היו כ"כ מופתעים מצורת החשיבה העצמאית של הזאר, שבזמן שהיא התמהמה לענות להם, המגישים העירו שהיא כנראה 'מגלגלת עלי גפן' או 'הופכת את הפיתה עם הלאבנה' – דרוזית. אישה. אין מקום לטעויות.

אז מה היה לנו כאן? אישה דרוזית תומכת בחוק הלאום וטוענת שאנשים שלא הכירו את העדה משחקים בהם ככלי במאבק פוליטי תוך ניצול הזדמנות מכוער; מגישים שלא הבינו איך היא חושבת לבד ואז מיד איששו את הטענה שלה – לא חמלה על מיעוטים ולא זכויות אדם, אלא מהותניות משולבת בפטריארכליות וגזענות; ולבסוף, התארגנות פוליטית להחלפת השלטון לוקחת חסות על המאבק העצוב בין ישראל לדרוזים. ספרו לנו עוד על ספינים חלולים ומהלכים אסטרטגים.

הקהילה הדרוזית מורכבת והטרוגנית. לצבוע אותם בצבע אחד זה עוול, ולהאמין שכל קצין דרוזי עם פלאפל על הכתף הוא נציג העדה – זהו עלבון אינטלקטואלי. האינטרס המשותף שלנו גדול מהאינטרסים הפרטיים והם משרתים אותו. בתקופה של איומים מדרום, צפון ומבית – אין זמן לפוליטיקה קטנה.



:עוד באותו נושא