No Tag To Print

צילום:יח"צ

האדריכלית מיכל שפר במחול של אור וצל

מיכל שפר, דמות מוכרת ומוערכת בתחום האדריכלות, בעלת משרד מצליח המעורב במספר פרויקטים ציבוריים בישראל, בניהם תכנון הפארק הכלקוליתי בבאר שבע ובנייני האומה בירושלים. תפישתה כאדריכלית מתמקדת בזרימה שבין פנים לחוץ, באיזון בין אור לצל ובמיוחד ביצירת חללים חיים בשילוב טקסטורות וחומרים מגוונים.

שפר נרשמה ללימודי "אסטרופיזיקה וחלל" בטכניון כשברגע האחרון שינתה כיוון והחליטה ללמוד אדריכלות כמקצוע המשלב ידע מדעי, אומנותי ותרבותי. את השכלתה רכשה באוניברסיטת פוליטכניקו בעיר הולדתה מילאנו ממנה ספגה עיצוב איטלקי וסגנון המלווים אותה בכל פרויקט מאז ועד היום. עם סיום הלימודים החלה לעבוד אצל האדריכל הידוע פוקסס (FUKSAS) ברומא.

אבן היסוד לפתיחת משרד אדריכלות בישראל היה פרויקט "מרכז פרס לשלום" , אליו נשלחה מאיטליה ארצה לפקוח עליון בהיותה מובילת צוות התכנון מטעם פוקסס. ב-2006 הקימה את משרדה ועד היום, היא הנציגה של משרד פוקסס בארץ.

תחומי העיסוק במשרד מגוונים ובניהם אדריכלות ציבורית ופרטית, שימור עתיקות ותמ"א 38, אדריכלות פנים ונוף.

"אדריכלות ציבורית חובקת הכל" , מציינת, "היא לא רק מוזיאונים או משרדים, היא כל מה שנמצא במרחב שלנו, כל מה שאנו מסתכלים אליו". במהלך הראיון מדגישה שפר שאינה קיימת הפרדה  בין ציבורי לפרטי, בין מבנה מגורים לבניין עירייה בתפישה האירופאית ששאבה במהלך הלימודים והעבודה במילאנו.

"המבנים שסביבנו יוצרים את העיר, את השכונה או הישוב. לכל מבנה, לדוגמה בניין עירייה או מתנ"ס, מלבד השימוש הפונקציונלי בו יש השפעה על הסביבה ולכן החיבור אליה הוא קריטי. בשנים האחרונות חלה התפתחות בתפישה האסטטית, ורוב המבנים מזמינים יותר ועיצובם משקף עקרונות של תכנון בר קיימה."

שפר מדגישה את חשיבות הזרימה מבחוץ לפנים ולהפך, במיוחד בשקיפות בקומות קרקע. חשוב להקים מקומות מוצלים ופינות קפה, ולהשתמש במבנה כחלל קהילתי המשרת את כלל הסובבים אותו.

מיכל מספרת לי על אחד הפרויקטים המעניינים – מרכז טבע עירוני בפארק הכלקוליתי בבאר שבע. "לפעמים לקוח מגיע עם צורך לא מוגדר או רעיון בוסרי וללא כיוון או חזון של התוצאה הסופית. דווקא במקרים כאלו, היצירה המשותפת לוקחת אותנו לתהליך למידה מעניין, שבסופו תוצרים שמפתיעים גם אותנו". "כשפנו אליי לשמר שני אתרים ארכיאולוגים מהתקופה הכלקוליתית כשלצידם זורם נחל ושטח גדול לא מנוצל, זיהיתי במקום פוטנציאל להפוך להיות יותר מאתר ארכיאולוגי. לקחנו על עצמנו אתגר והחיינו את האתר לכדי פארק טבע ומרכז מבקרים, כך יצרנו מקום אטרקטיבי המשלב היסטוריה ותרבות מקומית לצד פעילות חוויתית."

"להיות אדריכל לא מסתכם בלתכנן בניין שהוא יפה, המטרה היא לשרת את המשתמשים ולהתאים לצרכיהם המשתנים לאורך השנים – המבנה לא כפסל, אלא כאורגניזם. בעבודתי אני משתדלת כל הזמן לחולל שינוי, שאנשים יצאו עם חוויה אחרת בכל פעם. לכל אדריכל ישנה אחריות, אנו עוטפים את האוויר במחיצות ולכן צריכים לדעת לעשות זאת בתבונה".

 

קצת ממני על אדריכלות מבני מגורים ותמ"א 38

"ליצור מבנה עמיד, אסתטי וירוק חשוב לי יותר מכל, אני תמיד מעדיפה להחמיר יתר על המידה מהתקן ולהשתמש בחומרים הכי בריאים ואיכותיים. שימוש בחומרים הנכונים חוסך אנרגיה, הוצאות מיותרות ושומר על כדור הארץ". מיכל מסבירה שתכנון אדריכלי מהווה חלק נכבד מההרגשה האישית שלנו, במילותיה "הפסיכולוגיה בנראות של דברים. בסביבה יפה, מוארת ונעימה אנו כבני אדם מרגישים טוב יותר ומכבדים את המקום בו אנו נמצאים."

"גם אם מדובר בשיפוץ או בתכנון פנים בלבד חשוב לי להציף באוויר צח ובאור, ולהשתמש בחומרים מגוונים כדי להשיג תחושת עומק ומורכבות. נניח, לעצב בעצמי תיבות דואר או דלתות לא סטנדרטיות שיוסיפו ייחודיות למבנה, להתאמץ ולחדש בכל פעם. בניין מגורים או בית פרטי לא צריך להיות גנרי, אלא מותאם בכל המובנים לסביבה שבה הוא נמצא ולאנשים אותם הוא משרת. כל החללים והשטחים הציבורים במבנה הם חומר הגלם העיקרי שלי, ובו אני משתמשת כדי לתת ייחוד למקום ולייצר תחושת שייכות וגאווה בקרב הסובבים."

תפישה עיצובית

"אור הוא הבסיס של האדריכלות, הוא מה שמדגיש את כל השכבות והטקסטורות ומפיח חיים במבנה. אני אוהבת לשים דגש על זרימה בין חללים. בתפישה שלי אני משתדלת לא לחזור על עצמי, אנשים מסוימים יראו זאת כבזבוז זמן, אני דווקא רואה את זה כהתפתחות וכיצירה "

השילוב המעניין ביותר בעיני שפר הוא בין חום וקור ובין קלאסי למודרני, היא יוצרת מבנים ייחודיים ותבניות שגורמת ל"משחק" שבין האור הנכנס בפתחים לבין האור הכלוא בתוכם, מראה מרשים ומהפנט.

ימי הקורונה – הבית הופך להיות "הכל".

חדרי ילדים – "המון הורים אוהבים חדרי ילדים כשבפועל הילדים הכי אוהבים להיות ביחד בסלון. כדי להשמיש את חדר השינה לא רק לשינה, הייתי מעדיפה לעצב חדר גמיש שיש בו פינות נחמדות ומעניינות שמתאימות לאופי שימוש בחללים בגבהים שונים למטרות שונות (למשל מתחת למיטה מוגבהת שאליה עולים עם סולם), כמו מקום להקמת אוהל מסדין פשוט, כריות לרביצה או פינת כלי מוזיקה שנותנות לו איזור אישי משלו. בכלל ילדים, כמו מבוגרים אוהבים "פינות"

ירוק ירוק ועדיף טבעי – חשוב להכניס צמחיה הביתה לתת תחושה של חוץ "חי" אפילו עציץ קטן מעל האסלה יעשה את העבודה בחדר רחצה.

ארונות – הכי חשוב ומורגש בימי הקורונה – בלאגן. "לא לחסוך על ארונות בבית. במקרה הצורך דוחפים הכל לארון סוגרים ולא יוצרים תסכול בסידור מסביב לשעון וכך סובלים פחות מתחושה של אי סדר ומחנק בבית."

מרפסת – "גם המרפסת הכי קטנה שתהיה תיתן אווירה טובה בבית, מקום עם אוויר וקצת ירוק שאפשר מידי פעם לפתוח בו איזה צינור מים ולהעניק לילדים הרגשה של משחק בחוץ."

סלון – צריך להיות מאוד גמיש ממקום לשיחה על ספות או מול הטלוויזיה למקום שנח לעבוד עם לפטופ ושכל המשפחה יכולה לעשות בו ספורט בזום.

אני מאמין

"כל חיי חינכו אותי למוסר עבודה, לשאוף לטוב ביותר ולאיכות. אין לי איזה משפט מחץ אבל כן חשוב לשמר את מוסר עבודה ואיכות ששואפת למקסימום, להמשיך ללמוד ולחדש. אני בוחרת לעבוד עם אנשי מקצוע מצויינים ושיש בינינו תקשורת חיובית ומאתגרת."

בפרויקטים של שפר ניתן לראות את תפישתה ואת הרעיונות מתעוררים לכדי חיים. איננו צריכים להיות מומחים לאדריכלות כדי לחוש את הייחודית, החשיבה היוצאת דופן והשימוש המדויק באור בחומרים ובשילובים יחודיים.

 

 

It is not Android