No Tag To Print

בנימין נתניהו, אבו מאזן
צילום: חן וליאנו

דעה | הורים וגננות – בונים אמון לקראת תחילת שנת הלימודים בצל קורונה

שנת הלימודים נפתחה כשברקע ההגבלות המורות על שמירת ריחוק פיזי ואיסור כניסת ההורים לגנים, מה שעלול להקשות על בניית האמון ודפוסי התקשורת בין ההורים לצוות החינוכי. ריחוק זה עלול לבטל את האפשרות של ההורים להיכנס לגנים ולפגוש את הצוות בבוקר או בסוף היום. לאור זאת, ראוי כי גם הגננות וגם ההורים יבחנו מחדש את תפיסת שיתוף הפעולה ביניהם ויעשו כל שביכולתם כדי להיטיב את הקשר הזה בדרכים יצירתיות ולחזק את האמון ביניהם. שותפות חיובית ומקדמת תיקח בחשבון את מאפייני המשפחות, את צורכי הילדים ואת המשימות של הצוות החינוכי.

המלצות לגננות ולמטפלות

אם זוהי השנה הראשונה של הילדים בגן ואין היכרות מוקדמת עם המשפחות, מומלץ לתאם שיחות אישיות עם ההורים, אפילו בזום, שבהן תוכלו להעמיק את ההיכרות, לתאם ציפיות, ללמוד על הילד ולעדכן את ההורים על נוהלי הגן. תקשורת יעילה תושג באמצעות הקשבה מעמיקה להורים, תוך אמפתיה לתחושותיהם. תני להם לספר, לשתף ולחלוק ורק אז השמיעי את דברייך.

מחקרים מראים כי מרבית ההורים רוצים לשמוע מהגננת גם על הצלחות וחוויות חיוביות של הילד. חשוב שתדאגי לערוצי תקשורת קבועים ומוסדרים לכל אורך השנה (דיגיטליים אך גם פנים אל פנים), באמצעותם תמסרי מידע להורים, באופן שוטף ולא רק כשעולה קושי. כדאי שתגיעי תמיד לשיחות הללו מוכנה ותקפידי על שיח המכבד את ההורה, את הילד ואותך כאשת מקצוע (ולא "על רגל אחת" ליד השער, למעט עדכונים טכניים).

הציבי לעצמך מטרות ויעדים להשגה במהלך השנה. עקבי אחר התוכנית מדי חודש, בדקי מה בוצע ומה עוד לפנייך והתאימי מחדש את התכנים והפעילויות בהלימה להתקדמות הילדים. עדכני את הורים על הנעשה בכל חודש.

נהגי בשקיפות ובפתיחות – אם הנחיות משרד הבריאות יתירו, אפשרי להורים לבקר בגן, לשהות מעט עם הילדים. כך גם הם ירגישו בנוח ויקבלו את הרושם שאין לך מה להסתיר.

כאשר את מזהה קושי אצל ילד, היי כנה, הציגי אותו להורה באופן שיקל עליו לשמוע אך גם יהיה מקצועי ויניע לפעולה: "אני מניחה שלא קל לשמוע את זה אבל אני רוצה לתת לך כמה דוגמאות להתנהגות של ילדך. אני חושבת שכדאי לבדוק זאת במרכז להתפתחות הילד". כמו כן, הציגי להורים מה את יכולה לעשות במסגרת הגן כדי לתת מענה לקושי המדובר.

אם הגן שלך פרטי – השתייכי לארגון גנים כלשהו, קבלי הדרכה ובקשי תמיכה מקצועית. אם את גננת במשרד החינוך – התייעצי עם היועצת, המדריכה והמפקחת ויחד התאימו את דרכי הפעולה המתאימות לכל מצב. כך תימנעי מתגובות לא הולמות של ההורים במצבי קיצון.

המלצות להורים

התעדכנו בהנחיות משרד הבריאות ובנוהלי הגן והתאימו את עצמכם למתרחש בו (זמני ואופן הגעה לגן ואיסוף הילדים, קיום אספות הורים ושיחות אישיות, אירועים וימים מיוחדים). זכרו כי זו שנה מיוחדת ואחרת וייתכן כי חגיגות והתכנסויות יקבלו אופי אחר, קבלו זאת בהבנה.

שתפו פעולה כאשר צוות הגן מתריע על קושי בתפקוד הילד, בדקו, קבלו חוות דעת מקצועית נוספת. נסו לא להאשים את הגננת או את התקופה הקשה בקשיים של הילד אלא חישבו מה ניתן לעשות כדי לתמוך בהתפתחותו. ככל שתחברו לגננת בדרך הטיפול יש סיכוי שהבעיה תיפתר מהר יותר והילד ירגיש בטוח יותר.

השתמשו בתבונה בקבוצת הווטסאפ של הורי הגן לעדכונים, לשיתופים ולחלוקת משימות לקידום הגן. אל תשתמשו בה נגד הצוות. זכרו גם לפרגן כשמגיע, אין הרגשה טובה יותר לגננת מאשר לשמוע מילה טובה המגיעה מהלב של ההורים.

נהגו בשקיפות – אם משהו נראה לכם לא ראוי בהתנהלות הצוות, במידת האפשר היכנסו לגן, התרשמו מן האווירה, מן האינטראקציות בין אנשי הצוות בגן, בינם לבין הילדים. אם לא ניתן להגיע לגן בשל ההגבלות, שוחחו עם הורים אחרים על תחושותיהם. שתפו בצורה מכבדת את צוות הגן בתחושות ונסו לפעול יחד לטיפול בעניין. צילומים והקלטות בהיחבא רק יעכירו את האווירה ויפחיתו את האמון זה בזה.

סמכו על הגננת ובמידת הצורך הציעו עזרה, אל תתערבו בשיקולים המקצועיים שלה בניהול הגן. נסו למקם את עצמכם ברגישות רבה במקום מרכזי על הציר בין אדישות לבין התערבות יתר.

 

לסיכום, קיימו תמיד דיאלוג פתוח ומכבד. אמון הדדי יתרום לתחושת ביטחון ורגיעה בקרב ההורים ותהליכי שיפור תמידיים בקרב הגננות, דבר שיקדם את העשייה החינוכית לרווחת הילדים. זכרו כי בצל החשש מהתפשטות הנגיף, גם הגננות עובדות קשה ותחת תנאי חוסר ודאות, ותמיכה ושיתוף פעולה יקדמו עשייה חינוכית איכותית לרווחת הילדים.

 

ד"ר ענת בן שבתמרצה ומדריכה בתחום החינוך לגיל הרך במכללת לוינסקי לחינוך