1:11 22/11/2017
מבזקים
דף הבית > אקטואליה וחדשות > דו"ח ה-OECD: מורים בישראל מרוויחים יותר

דו"ח ה-OECD: מורים בישראל מרוויחים יותר

שיעור ההוצאה הלאומית על חינוך עלה, אך הכיתות נשארו צפופות. כך עולה מנתוני דו"ח ה - OECD המתפרסם הבוקר

דו"ח השוואתי בינלאומי חדש של ה- OECD, המתפרסם היום (שלישי) משווה בין מערכות החינוך של החברות בארגון. מרבית נתוני הדוח מתייחסים לשנת 2015, וחלקם האחר כמו ההוצאה לאומית לחינוך. מתייחס לשנת 2014.  

כיתת בית ספר בבית הספר פולה בן גוריון בירושלים, ב-2015. צילום: פלאש 90
כיתת בית ספר בבית הספר פולה בן גוריון בירושלים, ב-2015. צילום: פלאש 90

נתוני הדוח מתייחסים לשורה של תחומים, בהם: השפעת הרפורמות "אופק חדש" ו"עוז לתמורה" על שכר המורים והנוכחות שלהם בבית הספר, שכר מורים בפועל לעומת שכר בעלי השכלה דומה במשק הישראלי, ההוצאה הלאומית לתלמיד, שעות הוראה, צפיפות בכיתות, גיל המורים, השיעור המגדרי של המורות והמורים ותחום ההשכלה התיכונית והגבוהה.

מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב. צילום: פלאש 90
מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב. צילום: פלאש 90

על פי הדו"ח ניכר כי רפורמות הקשורות בעובדי ההוראה נותנות את אותותיהן. המורים בישראל צעירים יותר ממקביליהם, כ- 50% מהמורים הם עד גיל 39 לעומת כ- 40% ב – OECD. בכל הקשור לנתוני השכר, בדו"ח  מראה כי מורים בישראלי מרוויחים בין 12% ל-45% יותר לשעת עבודה מאשר מורה ממוצע ב- OECD. כמו כן, שכר המורים בישראל ביחס לבעלי השכלה דומה מכלל המקצועות לרוב גבוה יותר.

ממשרד החינוך נמסר כי מרבית נתוני הדוח מתייחסים לשנת 2015, כאשר חלקם האחר מתייחס לשנת 2014, כמו ההוצאה לאומית לחינוך. כמו-כן, הדוח מתייחס להשפעות של יישום הרפורמות "אופק חדש" ו"עוז לתמורה". בשנת 2015 "אופק חדש" הוחל על כל הגנים, בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים, ואילו יישום הרפורמה "עוז לתמורה" הוחלה רק על 41% מהמורים.

הליכוד שומר על כוחו. השר נפתלי בנט. צילום: פלאש 90
שר החינוך נפתלי בנט. צילום: פלאש 90

עוד נמסרו בדו"ח נתונים הקשורים בהוצאה הלאומית עבור חינוך, מהם עולה כי ההוצאה הלאומית עבור חינוך בישראל ביחס לתוצר הלאומי היא 6.6% בישראל לעומת 5.8% בממוצע ה – OECD.

כמו כן ישראל דורגה במקום השני עם שיעור הגידול הגבוה ביותר על ההוצאה לחינוך, 26% לעומת 4% בממוצע ה- OECD עם זאת, יחס ההוצאה הדולרית לתלמיד עדיין נמוכה משמעותית מזו של ה- OECD, כ- 7,800 לעומת כ- 10,800 ב- OECD. כמו כן הכיתות בישראל צפופות יותר באופן ניכר מהממוצע במדינות המשתייכות לארגון: 26.8 ממוצע תלמידים בכיתה לעומת 21.1 בממוצע ב – OECD.

ככלל עולה מהדו"ח כי אוכלוסיית ישראל היא מהמשכילות בעולם. שיעור בעלי ההשכלה התיכונית בארץ הוא 87% – מעל הממוצע של ה- OECD העומד על 78% בלבד.

מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב אמר היום בתגובה לפרסום: "דוח ה-  OECD מצביע על שיפורים במדדים רבים ובעיקר בשכר המורה. איכות החינוך מתחיל באיכות ההוראה, ושימוש מושכל במשאבים מאפשר לנו לשפר את איכות ההוראה בישראל. הדוח מלמד על כך שהתלמיד מקבל יותר שעות הוראה, והמורה מקבל יותר תגמול עבור השקעתו. בכוונתנו לפעול לחיזוק שדרת המורים הן הצעירים, והן הוותיקים, שכן בסופו של דבר הם מהווים את עמוד השדרה של מערכת החינוך".

 

עדי דניאל

עדי דניאל

עורכת חדשות באתר ערוץ 20
לתגובות

אולי יעניין אותך גם

Screenshot_7

פגישת אסד – פוטין: התכנית לחלוקת סוריה

נשיא רוסיה ונשיא סוריה צולמו במפגש שנועד לעיני האמריקאים. בישראל עוד לא יודעים איך תיראה סוריה אך בצה"ל כבר דורשים להגדיל את תקציב הביטחון