במכללת שאנן מנגישים את המתמטיקה לכולם
במכללת שאנן מאמינים שכל אחד יכול להבין וללמד מתמטיקה, ושעם הכשרה מתאימה ואמונה בדרך – כל סטודנט למתמטיקה יכול להיות מורה טוב ומוצלח.
ראיון עם ראש החוג למתמטיקה במכללה, פרופסור דוד בן-חיים. מכללת שאנן היא מכללה דתית להכשרת מורים, שבה לומדים שכם אל שכם סטודנטים מסורתיים, דתיים וחרדים (בהפרדה מגדרית בתואר הראשון). הסטודנטים לומדים מקצועות ליבה שונים כגון: אנגלית ומתמטיקה, ואת מקצועות היהדות – מקרא ותושב"ע ואף היסטוריה.
המרצים בחוג למתמטיקה הם בעלי תארים מתקדמים, ולרובם תואר שלישי. הדגש בחוג למתמטיקה הנו על למידה חוויתית וחדשנית, תוך מתן דגש לשילוב טכנולוגייה ולמידה היברידית באמצעות מרחבים פיזיטליים. לימודי הקורסים השונים בחוג נעשים תוך כדי הקפדה על רמה אקדמית גבוהה, בד בבד עם יחס אישי לסטודנטים וליווי פרטני במקרה הצורך.
פרופסור דוד בן-חיים הנו ראש החוג למתמטיקה במכללת שאנן, והוא מוביל את צוות המרצים בחוג.
פרופסור בן-חיים, בעל תואר ראשון מהטכניון, תואר שני מאוניברסיטת חיפה ומכון וייצמן במשולב ותואר דוקטור מאוניברסיטת .Michigan state universityבתחילת דרכו המקצועית ובמשך עשר שנים, שימש בן-חיים כמורה למתמטיקה ופיזיקה בתיכון, מנהל חטיבת-ביניים וסגן מנהל בית ספר תיכון. לאחר סיום הדוקטורט, החל פרופסור בן-חיים ללמד באוניברסיטת חיפה ומכללת אורנים, כאשר בו זמנית שימש כחבר בקבוצת המתמטיקה של המחלקה להוראת המדעים במכון וייצמן וניהל פרויקטים גדולים בתחום המתמטיקה והמדעים מטעם קרן רש"י והסוכנות היהודית וקרן אקדמית גדולה של תורם השומר על אנונימיות – המטרה הייתה לשפר את רמת המתמטיקה והמדעים בישראל עם דגש על הפריפריה בצפון ובדרום הארץ.
משנת 2000 ועד היום, ניהל פרופסור בן-חיים את המל"מ – המרכז הישראלי לחינוך מדעי-טכנולוגי על שם עמוס דה שליט. המל"מ מקושר לכל האוניברסיטאות בישראל ולכל המחלקות להוראת המדעים בהן, זאת כדי לקשר בין משרד החינוך לסגל האקדמי באוניברסיטאות, המלמד והחוקר את הוראת המתמטיקה והמקצועות המדעיים כמו פיזיקה, כימיה וביולוגיה ומקצועות טכנולוגיים-מדעיים כמו אלקטרוניקה, מכונות וביוטכנולוגיה הנשענים על למידת פיזיקה ומתמטיקה ברמה גבוהה.
מתי השתלבת במכללת שאנן?
"הצטרפתי למכללת שאנן בשנת 2012 כיועץ לראש המכללה (באותה עת) בכל מיני תחומים, אך בעיקר בתחום הוראת המתמטיקה, קידום הסגל של המכללה וקידום עיסוקם במחקרים ובפרסומים וכן כיו"ר המועצה האקדמית העליונה של מכללת שאנן, המורכבת מסגל בכיר של המכללה ומפרופסורים ממוסדות אקדמיים אחרים. מזה חמש שנים ומעלה, אני גם ראש החוג למתמטיקה ולימדתי בעיקר את הסמינריון בחינוך מתמטי – קורס שנתי הנדרש מסטודנטים להוראה הן בבית-הספר היסודי והן בעל-יסודי."
מה החזון שלך לתחום המתמטיקה?
"מבחינת הגילאים הצעירים, אני מאמין שכל אחד ואחת יכולים ללמוד מתמטיקה בכל רמה, כאשר הכי חשוב זה מי מלמד ומה הכשרתו. ההצלחה במתמטיקה תלויה בידע ויכולת פדגוגית של המורים + אמונה של המורים בתלמידיהם. את הכישורים הללו, אנו מקנים ומטפחים בבנות ובבנים הלומדים במכללה לקראת היותם המורים לעתיד של ילדי ישראל."
ובאופן פרקטי איך אתה מיישם את דרכך?
"הנהגתי במכללה שהסגל מהחוג למתמטיקה וכל מי ששייך לחוג למתמטיקה יוכל ללמד גם בכיתות של ההכשרה ליסודי וגם בכיתות להכשרה בעל-יסודי. יש לנו מסלול לגננות, מסלול בית ספר יסודי ויש מסלול על יסודי -מכתה ז' ועד סוף התיכון. בכל מסלול כזה, רמת המתמטיקה שונה. מהסטודנטיות שהן מי שמיועדות להיות גננות שיודעות ללמד הבנה של חשבון בסיסי ועד לאלה שילמדו ברמה הגבוהה ביותר, שזה להכין לבגרויות במתמטיקה ברמות השונות. בצוות אצלי כרגע 15 עם תארי דוקטור ופרופסור ועוד אחת שנמצאת במהלך הלימודים לדוקטורט. חלקם למדו מתמטיקה לתואר שלישי וחלקם להתמחות בחינוך מתמטיקה. הסגל רב גילאי – חברי צוות צעירים וגם וותיקים. בכל קורס מתמטי, המרצים משלבים גם את הפדגוגיה של ההוראה כמתן דוגמה לסטודנטים להוראה. כמו כן, ניתנת תשומת לב רבה להכשרה הקלינית ולליווי של הסטודנטים בהתנסויות שלהם בשדה."
איך אתה מעריך את חברי צוות ההוראה של מתמטיקה?
"אני מאוד מרוצה מהצוות. כל המרצים בחוג למתמטיקה במכללת שאנן טובים מאוד ומקצוענים בתחומם. הרבה מהמרצים בסגל האקדמי של החוג מלמדים במכללת שאנן ובמקביל עובדים בעוד מוסדות אקדמיים לחינוך, ואין ספק שזה מפרה מאד את עבודתם ובכך תורם בצורה ישירה לסטודנטים במכללה".
מה לגבי התוכניות ללימוד מתמטיקה?
"אנחנו לא עצמאיים להחליט לגבי מבנה התוכניות אלא אחרי אישור מהמל"ג- המועצה להשכלה גבוהה. הם אלה שנותנים אישור להקניית התארים האקדמיים במתמטיקה ולתוכניות הלימוד. הסגל במכללה מלמד על פי התוכניות המאושרות עם ניואנסים של 10-20%, בעיקר על מנת להתאים את אסטרטגיות ההוראה וקצב הלימודים לאוכלוסיית הסטודנטים והסטודנטיות שלנו."
מה כוללים לימודי המתמטיקה?
"עד לפני שנה היו לימודי הוראת המתמטיקה לבתי-ספר על-יסודיים דו-חוגיים: מתמטיקה בשילוב עם עוד מקצוע כמו מקרא, תושב"ע, חינוך ומקרא, חינוך והיסטוריה. משנה שעברה, יצאה הוראה של המל"ג לעבור ללימוד חד-חוגי בלבד במתמטיקה, כך שרוב שעות התואר: 70-80%, מוקדש למתמטיקה ולהוראת מתמטיקה. קורסי הדיסציפלינה המתמטית עוסקים בהקניית הידע האקדמי בנושאים השונים, כגון אלגברה, טריגונומטריה, גאומטריה, תורת הקבוצות, חשבון דיפרנציאלי ואינטגראלי וכדו'. כרבע משעות הלימוד מיועד לקורסי החינוך המתמטי העוסקים בדרכים להוראת הנושאים בפועל בדרכים שונות כמו גם את החלק הקליני של הוראה בשדה. הלימודים הנותרים במגמה הם בחינוך כללי, אנגלית בסיסית ושיפור העברית. לסטודנטים הבוחרים במסלול היסודי ניתנת האפשרות לבחור בהתמחות במתמטיקה הכוללת כ 30 קורסי מתמטיקה + 9 קורסים בחינוך מתמטי ועוד התנסות בשדה."
מה הן התשתיות הלימודיות?
"התשתית מצוינת וכוללת ספרייה עם מלוא החידושים, במבנה חדש שנחנך לפני שנה, מבנים וציוד מתקדם של מחשבים, תוכנות ולומדות. מבחינה טכנולוגית, המכללה ברמה מאוד גבוהה כאשר בשנת הקורונה היו שדרוגים להוראה מרחוק והסגל האקדמי רובו ככולו נרתם למשימה והתמחה בשיטות השונות מתוך הפרייה הדדית ושיתוף פעולה מלא. מהשנה הקרובה, אנחנו צפויים לשלב הוראה בפועל עם יום אחד בשבוע להוראה היברידית וקורסים נוספים מרחוק."
איך משתלבים הסטודנטים החרדיים בדגש על לימודי המתמטיקה?
"מזה שנים אחדות, מתקיימות קבוצות של סטודנטיות שלומדות להיות מורות וגננות מכפר חב"ד. קבוצה שנייה של סטודנטיות מגיעה מנתניה מהזרם החרדי צאנז. קבוצה נוספת היא קבוצת גברים מחב"ד שפנו אלינו לפני 4 שנים על מנת להכשירם להוראת המתמטיקה בבתי הספר היסודיים. פתחנו 2 מחזורים והם סיימו בהצלחה עם קבלת התואר B.Ed.."
ויתר הסטודנטים?
"קבוצות הבנים רובם בני ישיבות והם לומדים אצלנו אנגלית, מתמטיקה, חינוך, היסטוריה, תושב"ע, מקרא וחינוך מיוחד שהוא מסלול מאוד מפותח אצלנו. אנחנו גם קולטים בנות ובנים בוגרי בתי ספר ממלכתיים דתיים רגילים. יש אצלנו גם השלמות לתואר והסבת אקדמאיים. יש, למשל, עובדי הייטק שרוצים לעשות הסבה אקדמאית להוראת מתמטיקה. הם עושים אצלנו השלמות. וגם לדוגמה מי שלמד למשל הוראת גאוגרפיה מגיע לתואר משלים במתמטיקה."
מה אתה אוהב במכללה?
"אני מאוד אוהב את העבודה שלי במכללה שהיא במקביל לעבודה שלי באקדמיה. האווירה במכללה שונה לגמרי מהאווירה באוניברסיטה. הנכד שלי לומד באוניברסיטת תל אביב וכדי להגיע למזכירה או למרצה לשאול שאלה, צריך לקבוע תור מראש. המכללה הרבה יותר נגישה וחברית מזה. יש בה פחות דיסטנס. הגודל של המכללה מאפשר את זה. יש אצלנו קבוצות קטנות יחסית של לימוד וזה אפקטיבי במיוחד. ההתייחסות היא אישית ויש המון עזרה."
"לסיכום, בשל חוסר של מורים למתמטיקה בכל רמות החינוך בישראל ובכלל זה בחינוך הממלכתי דתי והעצמאי חרדי, מומלץ מאוד להצטרף למעגל הסטודנטים המכשירים עצמם לעסוק בהוראת המתמטיקה. מכללת שאנן תקבל את המתענינים (בנים ובנות) בזרועות פתוחות ובמאור פנים, תוך כדי מתן יחס אישי. בשנה הקרובה אנו מעונינים להנגיש את התוכנית חד-חוגי במתמטיקה לעל-יסודי למחזור הראשון של בנים המעונינים להכשיר עצמם להוראת המתמטיקה בעל-יסודי תוך כדי התחשבות מירבית מבחינת מערכת השעות שתוצע להם. כמו כן, נפתחה ההרשמה למחזור השני של הבנות באותה תוכנית. יחד עם זאת נפתחה ההרשמה לכל המסלולים בשאנן כולל מסלול היסודי עם התמחות במתמטיקה."