0:26 27/05/2018
דף הבית > אקטואליה וחדשות > בחסות המנהל האזרחי: פלישה ערבית לקרקעות בירושלים

בחסות המנהל האזרחי: פלישה ערבית לקרקעות בירושלים

חברת הובלות פלשתינית פלשה באופן לא חוקי למתחם בסמוך ל'כביש בגין' צפון בירושלים. המתחם באחריות המנהל האזרחי. 'רגבים' הגישו בג"ץ

על כביש 'בגין צפון', מירושלים לכיוון אזור התעשייה עטרות, צץ בחודשים האחרונים כביש גישה פיראטי באופן שמסכן חיי אדם. האזור הפך לאחרונה לחניון משאיות ענק ובלתי חוקי שנבנה בסמוך לכביש. דרך הגישה והחניון שגודלו למעלה מ-25 אלף מ"ר, נעשו באמצעות אלפי קוב של עפר ופסולת בניין, על ידי חברת 'הובלות נבאלי בע"מ' שבבעלות פלשתיני, בהג'ת נבאלי, ונחשבת לחברה הגדולה בישראל בהובלת חומרי בניין.

עם זאת, למרות שמדובר בפלישה למתחם באופן לא חוקי המסכן חיי אדם, מסתבר שהמנהל האזרחי, שהאזור נמצא בתחום אחריותו, לא פעל בשום שלב על מנת לעצור את חברת 'נבאלי' מלפלוש לאדמות טרשים השייכות למדינה ולהשתלט על הקרקע.

חניון המשאיות הבלתי חוקי של חברת 'נבאלי'
חניון המשאיות הבלתי חוקי של חברת 'נבאלי'

מרחב צפון ירושלים שנמצא בין תחום השיפוט העירוני לאזור יהודה ושומרון, סובל כבר שנים ארוכות מתת אכיפה והפך ליעד מועדף לפלישת עבריינים. שטחים אלו נחשבים לקרקעות מדינה מסוג 'סקר' (קרקעות שעדיין לא הוסדרו בטאבו, בדומה לשטחים רבים ביו"ש) הצמודים לשכונות צפון ירושלים, ומבחינה מוניציפאלית אינם תחת תחום השיפוט העירוני, אלא שייכים לאזור יהודה ושומרון הנמצא באחריות המנהל האזרחי.

כבר בפברואר 2015 פנתה תנועת 'רגבים' למנהל האזרחי האמון על שמירת חוקי הבניה והגנת הסביבה באזור יהודה ושומרון, והתריעה בפניו על הקמת החניון וההשתלטות על אדמות הציבור, תוך דרישה לנקוט כנגד מפעיליו בפעולות פיקוח ואכיפה. אך פניית רגבים כלל לא קיבלה מענה, ובמכתבים חוזרים ונשנים ששלח הארגון במהלך השנה האחרונה אף צוין כי העבריינים לא שוקטים על שמריהם, וללא הרף ממשיכים בהרחבה של החניון, תוך החמרה ניכרת של הפגיעה הסביבתית.

רוצים לקרוא עוד? התעדכנו בעמוד הפייסבוק של "שביעי"

לאור ההתעלמות, הגישה בשבוע שעבר עמותת 'רגבים' עתירה לבג"צ, בבקשה כי יורה למנהל האזרחי לפנות את ההשתלטות על החניון ולהפסיק את פעילותו הבלתי חוקית, וכן לשקם את המרחב בו פועל החניון באמצעות הריסת ריבוד האספלט, ניקוי האתר מכל פסולת הבניין והחומרים המזהמים שבמקום – תוך חיוב חברת 'נבאלי' בהוצאות השיקום.

"זה מרחק של עשרות מטרים מהכביש", אומר עובד ארד – רכז יו"ש בתנועת רגבים. "הם בחרו את השטח שהוא ירושלמי במובהק אבל ברמת הרשות אינו שייך פורמלית לירושלים, ולכן זה אזור שקל לפעול בו ולהשתלט עליו ואין אכיפה כנגד הפולשים. אנחנו בטוחים שבחברת 'נבאלי' בדקו במפות והחליטו איפה הם עובדים. אפשר לראות שהם עבדו ממש על קו הגבול של תחום השיפוט של ירושלים. זה לא נעשה באופן אקראי".

ובכל זאת, איך נבנה כביש גישה לחניון למשאיות כבדות מתוך כביש ראשי שמכוניות נוסעות בו במהירויות גבוהות? איפה הרשויות?

"שאלה טובה", אומר ארד. "זה מה שאנחנו שואלים גם ולכן אנחנו הולכים לבג"צ. לא זכינו לקבל שום תגובה. גם לא תגובה שאומרת שיש בעייתיות באכיפה. פשוט התעלמו לחלוטין מכל הפניות והמכתבים עם תיעוד ההתרחבות של העבודות. המנהל והחברה (הובלות נבאלי)  אמורים להשיב תשובה לבג"צ בתוך מספר שבועות, ואנחנו מקווים שבג"צ יורה להם לפנות את המקום".

המנהל האזרחי: הוצאו צווי הריסה

מהמנהל האזרחי נמסר בתגובה כי "סמכות האכיפה על אזור התעשייה 'עטרות' נחלקת בין עיריית ירושלים לבין המנהל האזרחי. הליכי אכיפה החלו כנגד המחזיק הישראלי בקרקע,  אשר מכשיר את השטח ללא ההיתרים המתאימים ומשכיר אותו לחברת ההובלות נאבלי. הוצאו צווי הריסה לבנייה הבלתי חוקית, ובעקבות ניסיונות ההסדרה מטעם המחזיק בקרקע, המשך האכיפה תתבצע בהתאם להחלטה בנדון". 

אולי יעניין אותך גם

הפגנות סוערות בבריטניה על רקע מעצרו של פעיל ימין

טומי רובינסון, אקטיביסט ועיתונאי עצמאי הפועל נגד תהליכי האסלאמיזציה בבריטניה נעצר כשסיקר משפט אונס קבוצתי ושידול לזנות בו נאשמים מספר מוסלמים. בתגובה הפגינו מאות ברחוב דאונינג