אלי כהן, מוצרי טואלטיקה. צילומים: עבד רחים חטיב, פלאש 90/פלאש 90

"נחושים להמשיך – עד שהמחירים בישראל ובאירופה יהיו דומים": כך מכריז היום שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן. זאת על רקע בדיקה שערכו משרד הכלכלה והמועצה לצרכנות: בשוק מוצרי הטואלטיקה.

במוצרים ספציפיים נמצאו פערים של עשרות אחוזים, ביניהם: שמפו לשיער רגיל הוואי 700 מ"ל פער של 81%, תחבושות היגיינה לילה אולוויז פער של 66%, טמפונים עם מוליך טמפקס פער של 45%, ועוד. עוד עלה בבדיקה כי ישנו פער של 29% בסל המוצרים בין הרשת היקרה ביותר, סמארט פארם (שנבדקה לראשונה), שבה עמד הסל על 626 ש"ח לעומת הנמוך ביותר, רמי לוי שעמד על  485 ש"ח.

המועצה לצרכנות בדקה באמצעות מאגר המחירים ואפליקציית פרייסז, זאת בהתאם לנתונים שמעלות הרשתות עצמן למאגר, 30 מוצרים. בין המוצרים שנבדקו: דאודורנטים (5 סוגים), משחות שיניים (7 סוגים), שמפו (3 סוגים), מוצרי היגיינה- טמפונים (5 סוגים) ועוד. מחירים של מוצרים אלו נבדקו במגוון רשתות שיווק ובכללן יינות ביתן, רמי לוי ושופרסל. מתוך רשתות הפארם נבדקו מאות סניפים של סופר פארם ושל ניו פארם, אשר מעבירות נתונים למאגר המחירים. זוהי פעם הראשונה שבה הבדיקה כוללת גם את רשת סמארט פארם, הרשת אינה מעלה את מחיריה למאגר המחירים ובהתאם בוצעה הבדיקה  על ידי סיירים. חשוב לזכור כי צורת הבדיקה בשטח, לעומת בדיקה באמצעות מאגר המחירים של פרייסז, היא שונה.

 

על רקע פעילות משרד הכלכלה והתעשייה במאמץ להפחית את יוקר המחיה במשק, מדי חודש בוחן המשרד את השפעת צו סימון המוצרים במחיריהם הממוצע במדינות מחוץ לישראל עליו חתם שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן. על פי הצו, הרשתות מחויבות לשקיפות במחיריהם.

על פי נתוני משרד הכלכלה מחירי 7 המוצרים הראשונים בצו לחודש מאי 2018 ירדו ב-8% בממוצע בהשוואה לחודש אפריל 2017. בין המוצרים השונים: 3 משחות שיניים של המותג קולגייט, שלושה מוצרי דאודורנט לגברים של המותגים ספיד סטיק וג'ילט וכן דאודורנט נשים של המותג דאב.

 

בין השאר תולים את הירידה במחיר בצו סימון מחירים עליו חתם שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן – ובה נתגלה פערי המחירים בין ישראל ומדינות שונות בעולם. לפי הבדיקה, חלה ירידה ירידה ממוצעת של 8% בין אפריל 2017 למאי 2018.

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן: "בחודש הקרוב צפוי לעבור בקריאה שנייה ושלישית החוק שייתן לממונה על ההגבלים העסקים את הסמכויות הנדרשות למול היבואנים הבלעדיים. אנו נחושים להמשיך עד שהמחירים בישראל ובאירופה יהיו דומים ושהירידה במחירים תורגש על ידי כל משפחה"