במקום הראשון בדירוג הקווים המדווחים ביותר למוקד '15 דקות' נמצא קו 15 הירושלמי, למקום המפוקפק השני הגיע קו 480 ובמקום השלישי קו 82 המחבר בין פתח תקווה לתל אביב. על שלושת הקווים אלו התקבלו כמויות חריגות של תלונות נוסעים על צפיפות, איחורים ואי עמידה בלוחות הזמנים.

דו"ח פניות הציבור של ארגון '15 דקות' (ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל) למחצית השנייה של שנת 2018 חושף את הקווים המדווחים ביותר בישראל – הקווים עליהם מתלוננים מספר הנוסעים הגדול ביותר על אי ביצוע נסיעות, איחורים, צפיפויות ועוד, כאשר במהלך כל שנת 2018 התקבלו במוקד פניות הציבור לא פחות מ-7,200 תלונות על ליקויים בשירותי התחבורה הציבורית.

קווים 15, 480 ו-82 הם המדווחים ביותר. חניון אוטובוסים בירושלים. צילום: נתי שוחט, פלאש 90

 

הקו המוביל ברשימה, קו 15, מחבר בין אזור התעסוקה תלפיות, דרך שכונת הקטמונים במסלול ישיר אל התחנה המרכזית ותחנת הרכבת החדשה בירושלים. מהתלונות עולה כי הקו עמוס וצפוף באופן תמידי, וכי שעות היציאה שלו מתחנה המרכזית בעיר אינן אמינות והוא מאחר באופן קבוע.

קו 480 בין ת"א לירושלים זוכה לתלונות רבות על זמני המתנה ותורים ארוכים בעלייה לאוטובוס – הן בירושלים והן בתל אביב – ותדירות נמוכה ביחס לביקוש הגבוה. 480 הוא קו ישיר בין מסוף ארלוזורוב בתל אביב לתחנה המרכזית בירושלים. הקו השלישי בדירוג, הוא קו 82 המחבר בין פתח תקווה לתל אביב. הנוסעים מתלוננים על אי ביצוע נסיעות ועל איחורים באופן קבוע ומבקשים אוטובוסים מפרקיים. הקווים המדווחים הם עתירי נוסעים וזוכים לביקוש גבוה.

קו 480 זוכה לתלונות רבות על זמני המתנה, תורים ארוכים ותדירות נמוכה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

 

ברכבת: ביטולים בלתי צפויים, שינויים בלוחות הזמנים וחוסר עדכון

גם קווי הרכבת בישראל זוכים לדירוג על פי התלונות. הנוסעים מתלוננים על ביטולים בלתי צפויים, שינויים בלוחות הזמנים וחוסר עדכון מצד הרכבת על התקלות, לא באתר ולא באפליקציה. קו רעננה מערב-תל אביב נמצא בראש הרשימה, אחריו קו נהריה-חיפה-תל אביב שקרונות ממנו הוסטו לטובת הרכבת המהירה לירושלים, ובמקום השלישי קו נתניה תל אביב. הקו המהיר החדש לירושלים מככב במקום החמישי.

 

לדברי מנהלת מוקד פניות הציבור של '15 דקות', יערה צעירי, "הבעיות המרכזיות בשנת 2018 ממשיכות להיות אי עמידה בלוחות הזמנים והיצע נמוך ביחס לביקוש". עם זאת, היא מוסיפה כי "יש לציין לטובה את תגובת המפעילים ומשרד התחבורה לפרסום הדו"חות. הם משתדלים ללמוד את ממצאי תלונות הנוסעים ולשפר את השירות בהתאם. כך קווים רבים שדורגו במקומות גרועים במחצית הראשונה של 2018 זכו לתוספות שירות והיקף התלונות עליהם ירד באופן דרמטי".

"פקקי ענק בהגעה למוקדי התעסוקה"

מנכ"ל הארגון, גיל יעקב, אומר כי "תוצאות משבר התחבורה הציבורית הם פקקי הענק בהגעה למוקדי התעסוקה בישראל, דיווחי הציבור מוכיחים כי הציבור צמא לפתרונות של תחבורה ציבורית מהירה ותדירה, שתיסע בנתיבי תחבורה ציבורית ותעקוף את הפקקים".

לדבריו, "חוסר האמינות וזמני הנסיעה הארוכים בתחבורה הציבורית – דוחקים את נהגי הרכב הפרטי אל הכבישים ואל הפקקים ההולכים ומתארכים. משבר התחבורה בישראל פוגע בכל אזרחי ישראל – החל מיוקר המחיה ועד לאיכות החיים של ילדינו. לצערנו אף מפלגה לא הציגה תכנית תחבורתית רצינית לפתרון מיידי של המשבר בו היא מתחייבת להשקיע בתשתיות התחבורה הציבורית, לקדם במהירות נתיבי תחבורה ציבורית עירוניים ובין עירוניים, ליצור קווים מהירים לאזורי התעסוקה ולהשקיע בתשתיות הרכבת".

אי עמידה בלוחות הזמנים. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אביה ריש

אביה ריש

עורכת תוכן, אתר ערוץ 20