ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ג') תיקון לתקנות התעבורה לפיהן רוכבי אופניים חשמליים יחויבו להחזיק רישיון נהיגה כלשהו, לרבות רישיון שלא בתוקף, לעמוד בבחינת תיאוריה או לקבל אישור מרשות הרישוי על עמידה בהכשרה יעודית לתיאוריה. עוד אושר כי  הרוכבים יהיו חייבים בסימון זוהר על הקסדה.

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, פתח את הישיבה בבשורה על ירידה של 13% במספר ההרוגים בתאונות בדרכים, שלדבריו הייתה יכולה להיות גדולה יותר לולא "אוקטובר השחור". הוא הוסיף כי "לפי הנתונים, 49 בני אדם נותרו חיים השנה והם אפילו לא יודעים זאת".

באשר לאופניים החשמליים, אמר היו"ר כבל כי 35 רוכבים נהרגו בשנה החולפת, מה שלטענתו מחייב את תיקון התקנות. הוא סירב להצעת משרד התחבורה לחייב רוכבים ללבוש אפוד זוהר בלילה או בעת ראות לקויה. "אנשים לא יהפכו לנצנצים זוהרים", אמר. במקום זאת אישרה הוועדה את הצעתו לחייב את סימון הקסדה במחזיר אור.

ח"כ יעל כהן פארן אמרה כי הבעיה היא במחסור בתשתיות וכי התקנות רק מטילות עוד אחריות על הרוכבים במקום לטפל בהוספת שבילי אופניים. סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, אמר בתגובה כי המשרד מעמיד מדי שנה תקציב של 100 מיליון שקל לתשתיות עירוניות, וקרא לראשי הרשויות להשתמש בתקציב. מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רחל טבת ויזל, טענה גם היא כי הפתרון הוא בשבילי האופניים.

התגובה, אמרה נציגת מועצת התלמידים, רוני צוקרון, כי עד שיהיו שבילי אופניים, צריכים בני הנוער לרדת לכביש בלי להכיר את חוקי התנועה. היא הוסיפה כי בני הנוער זקוקים לכלים החשמליים ותמכה בהתניה של מבחן התיאוריה. סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, הסבירה כי יהיו מספר חלופות לתיאוריה, בהן המבחן העיוני וכן מבחן יעודי שבני 15 וחצי כבר יכולים לגשת אליו.

הוועדה אף אישרה את הצעת כבל, לפיה האכיפה באשר לחובת התיאוריה וחובת סימון הקסדה תחל בעוד כחצי שנה, ב-1 ביולי 2019. נציגת המשטרה, סגן ניצב דנה ימינחה, העירה כי כל עוד העבירה לא תוכרז כעבירת קנס, המשמעות היא שמי שלא יעמוד בתקנות וייתפס – יקבל הזמנה לדין והאכיפה תהייה בעייתית. על כך השיב כבל כי משרד התחבורה יצטרך לטפל בבעיה בחצי השנה הקרובה.



אביה ריש

אביה ריש

עורכת תוכן, אתר ערוץ 20