דוחות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שהתפרסמו בשבועות האחרונים עוררו שיח ציבורי ער אודות הפערים שנחשפים שוב ושוב בין הפריפריה לישובים המבוססים במרכז הארץ. מבין כל התחומים שנסקרו, הדאגה העיקרית היא כמובן ביחס לפערים הגדולים בתחום החינוך. פערים אלה באים לידי ביטוי בציוני הבגרות, בנגישות להשכלה גבוהה ובעצם בהיותם תמונת עתיד מדכדכת הצפויה למי שחטאם היחיד היה שנולדו במקום 'הלא נכון'. לא מדובר רק בבעיה אישית של אותם צעירים, שרבים מהם עתידים להידחק למעגל העוני, אלא גם בסכנה ממשית להמשך שגשוגה של כלכלת המדינה, שנסמכת רבות על כישורים ועל ההון האנושי.
בשנת 2010 הוקמה רשת דרכא במטרה לחזק את בתי הספר בקהילות הפריפריה ולהפוך אותם לבתי ספר מצטיינים בקנה מידה ארצי. מעיון בהישגי הרשת עד כה עולה כי דרכא הצליחה לחולל מהפכה של ממש בהישגי בתי הספר אותם היא מנהלת. צוות ההנהלה הבכירה של דרכא מורכב ממומחי החינוך המובילים בישראל, המלווים על ידי הנהלה ושותפים פילנתרופיים משמעותיים המנחים את הצוותים המקצועיים ותומכים באופן יוצא דופן בפיתוחה של הרשת: YRF (הקרן להתחדשות בחינוך לנוער), קרן עזריאלי, קרן אדליס, קרן רש"י וכל ישראל חברים – אליאנס.
הצלחתה יוצאת הדופן של דרכא הינה פורצת דרך במיוחד בשל העבודה כי מדובר ברשת החינוך היחידה בישראל הפועלת בפריפריה הגאו-חברתית של המדינה בלבד. הרשת מספקת להנהגות בתי ספר משאבי ידע ותקציבים תוספתיים על מנת לעמוד ביעדי מצוינות שאפתניים במיוחד ועל מנת לאפשר לקהילות בית הספר להגשים חלומות פדגוגיים, שאלמלי דרכא היו נשכחים מזמן. לצד תכניות המצוינות משלבות תכניות הלימודים בדרכא חדשנות פדגוגית ומיומנויות חיים הנדרשות להצלחה במאה ה-21. ההשקעות המרשימות בכל אחד מבתי הספר של דרכא מתאפשרות בזכות מעטפת פילנתרופית יוצאת דופן במושגים ישראליים. המעורבות וההשפעה הדומיננטיות כל כך של פילנתרופיה בשדה החינוך הישראלי הן תופעה חדשה ומעניינת, כפי שמחדד ג'ימי פינטו, מייסד חברת הבת הישראלית של קבוצת בנקאות אדמונד דה רוטשילד השקעות, ומי שמשמש כיו"ר הוועד המנהל של דרכא: "מעודד ומרגש לראות לאורך השנים כיצד מוסדות פילנתרופיים ואנשים פרטיים מכירים בהצלחה הייחודית שדרכא מאפשרת לילדי הפריפריה, באיזה להט הם פועלים על מנת לספק את המשאבים הפיננסיים והניהוליים הנדרשים להגשים את החזון החשוב הזה, השותפות האיתנה הזו היא המרכיב החיוני כל כך להצלחה. חשוב להדגיש, כי בניגוד לכל מתחריה, לדרכא מדיניות מוצהרת לא להשתמש במימון ממשלתי לכיסוי עלויות. להפך, 100% מכספי המדינה מיועדים לבתי הספר בלבד, ומעבר לכך ניתנות תרומות נוספות בהיקף של 15% מתקציב בתי הספר לטובת קידומם של הילדים."
כיום, בשנת הפעילות התשיעית שלה, פועלת דרכא בכארבעים מוסדות חינוך ברחבי ישראל, לרבות ערים כגון ירוחם, דימונה, קריית מלאכי, גדרה, לוד, ירכא, ג'וליס, וקריית שמונה. למעלה מ- 21,000 תלמידים נהנים מתכני ההעשרה הניתנים דרך דרכא, שמכינים אותם לכל צעד אחרי לימודי התיכון, בין אם בשירות בצה"ל, באוניברסיטה, ובקריירה שלהם בהמשך הדרך.
יעדי המצוינות של הרשת כבר זכו להכרה רשמית בעקבות דוחות שנתיים של משרד החינוך אותם מפרסם משרד החינוך מידי שנה. מנתונים אלה עולה כי דרכא היא רשת החינוך המובילה בישראל מזה שלוש שנים ברצף. מעמד זה משקף זכאות ללימודים גבוהים העומדת על 89%, נתון גבוה משמעותית מהממוצע הארצי, העומד על 58% בלבד. בנוסף לכך העניק משרד החינוך אות 'בית ספר מצטיין' לכשליש מבתי הספר של הרשת, כתוצאה מהישגיהם יוצאי הדופן של בתי הספר, מהעלייה המתמדת והעקבית בהישגים ומכך שבתי הספר של הרשת נמנעים כליל מהנשרת תלמידים לאורך שנות לימודיהם בבית הספר.
עם השנים משכו הישגים אלו לא רק סיקור תקשורתי נרחב, אלא גם מעורבות במעגלים הולכים ומתרחבים של גורמים פילנתרופיים. יזמים ואנשי עסקים מהמובילים בישראל חברו לדרכא בשנים האחרונות כתורמים פרטיים, והם מהווים שותפים מלאים לחזון דרכא. עם רוח גבית שכזו, החליטה רשת דרכא להקים פורום יו"רים לבתי הספר שלה על מנת לבסס שותפויות בין מנהיגים ישראלים בתחום הפילנתרופיה ובין מנהלי בתי הספר השונים. כך למשל יריב גלית, משקיע ישראלי ויזם בתחום טכנולוגיות פיננסיות, הקדיש משאבים משמעותיים לדרכא בכהונתו כיו"ר בית ספר דרכא מנחם בגין שבגדרה. דב מורן, שמוכר כממציא הדיסק-און-קי, ואיש עסקים בכיר בתחום ההיי-טק, נרגש מהסיפור של דרכא ובמשך מספר שנים כיהן כיו"ר התיכון אולפנת דרכא נחלה שבאלעד. רוברט אנטקול, מייסד-שותף בחברה הישראלית Playtika, שנמכרה עבור 4.4 מיליארד דולר בשנת 2016, תמך בתיכון גימנסיה דרכא קריית מלאכי באמצעות תרומות ישירות לבית הספר וגם באמצעות ביסוס קשרים בין תלמידים לבין חברות הזנק כדי לאפשר להם חשיפה וניסיון מעשי בתחום.
"יושבי הראש מוסיפים נדבך חדש של משמעות לתהליך, ומהווים מקור השראה לתלמידים ולהנהלות בתי הספר," מסביר ד"ר גיל פרג, מנכ"ל דרכא, "המחויבות שלהם לבתי הספר, והמאמצים לבקר בהם, לחלוק תובנות, ולדרבן את התלמידים – כל אלו חשובים מאוד. כולנו נרגשים מהמחויבות ההולכת ומעמיקה בקרב יזמים ישראלים מובילים לחזון שלנו. ברצוני לנצל הזדמנות זו להביע את הכרת התודה שלנו, ולהזמין אנשי עסקים מצליחים נוספים שמזדהים עם המטרה להצטרף לקבוצה ייחודית ונפלאה זו."