כניסת ישראלים ממדינות 'אדומות' – רק לאחר בידוד, כך התברר בוועדת הקורונה. יו"ר הוועדה יפעת שאשא-ביטון אמרה בדיון כי: "יש לייצר פתרון כולל לענף – ולא לעסוק בפתרונות מקומיים לקבוצות כאלו או אחרות".
לקבינט הקורונה יוגש בדיון הקרוב, מתווה משרד הבריאות לכניסת תיירים ממדינות ירוקות, וליציאת ישראליים לחו"ל. כך נחשף היום (שלישי) בוועדת הקורונה בכנסת. לדברי יו"ר הוועדה, יפעת שאשא-ביטון "צריך לזכור שלא מדובר רק על נתב"ג והעובדים בו אלא יש כאן הרבה מאוד מעגלים של אנשים שמתפרנסים מהעולם הזה ועלינו לדאוג לפרנסתם. אנחנו כאן כדי לראות איך אנחנו מקדמים את זה במיוחד לנוכח הפעולות האחרונות שננקטו בממשלה. צריך לייצר פתרון כולל לענף ולא לעסוק בפתרונות מקומיים לקבוצות כאלו או אחרת. שיהיה דין אחד לכולם".
יוזם הדיון, ח"כ מיקי לוי הזהיר כי "חוץ מהצהרות אין למדינה תכנית סדורה לפתיחת התעופה. 200 אלף איש מתפרנסים מתעשייה זו, וכמעט חצי שנה הם ללא פרנסה – וללא אופק. על התעופה להיפתח כבר מחר בבוקר, וכ-40 מדינות כבר עשו זאת במגבלות שונות".
לדברי ח"כ איילת שקד "יש להכין מתווה לפתיחה: מעבדה בנתב"ג עם המתנה בת שלוש שעות לתוצאות, ובמקרה של סיכון על התייר להיכנס על חשבונו לבידוד. העולם מתרגל לעשות עסקים בצל הקורונה, כי זום אינו תחליף לפגישות פנים אל פנים, והמציאות הנוכחית פוגעת בכלכלתנו. אפשר לצמצם סיכונים, ולהפעיל מעבדה פרטית בנתב"ג".
לדברי עו"ד דוד שפרכר, מומחה ברגולציה תעופתית, גובש מתווה לפתיחת הענף בהתייעצות עם ארגון הבטיחות התעופתי האירופי ומינהל התעופה האמריקאי – ובלי הבחנה בין מדינות אדומות לירוקות. לדבריו, הבחנות אלו הם וולנטריות לכל מדינה, ובתוך האיחוד האירופי עצמו ההחלטה היא רק בגדר המלצה. הוא המליץ על עריכת בדיקות 72 שעות לפני ההגעה לנתב"ג, וטען כי אחוז ההדבקה בטיסות הוא נמוך.
לדברי אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, "מתחילת המשבר הבאנו למעלה מאלף עולים חדשים, כי מדינת ישראל החליטה שזה חשוב – ובין אלף אלו התגלו שני נשאים. ללא ניהול סיכונים, ימותו יותר אנשים. יש מעבדות בכל נמלי התעופה המובלים בעולם – ודווקא בנתב"ג זה מתעכב בגלל ויכוחים פוליטיים".
רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק בחברת הנסיעות איסתא, קרא לבטל את חובת הבידוד לשבים לישראל, טלי לאופר, מנכ"ל התאחדות משרדי הנסיעות, הזהירה כי "ישראל התנתקה מהעולם, וחייבים לצאת לדרך, להתנסות ולגבש דרך. העולם יפסיק לשלוח לכאן תיירים", וזוהר אשכר, מהמטה להצלת תיירות חו"ל, "הקורונה כאן כדי להישאר, וחובה לגבש דרך להחיות את הענף גם לצידה".
מידן בר, יו"ר איגוד הטייסים, הציע לפתוח מהר את הענף, לתכנן שנה קדימה כולל תופעות החורף, לגבש אלגוריתם נכון, ולשלב גורמים אזרחיים נוספים לבדיקות וביטוח הנסיעות.