בתחילת פרשתנו מסופר באריכות על קנייתה של 'מערת המכפלה' אשר בחברון.
אברהם מציע לא פחות מארבע מאות שקלי כסף בשביל מערת קבורה. קצת תמוה.. מה הוא ראה שם?
חכמינו אומרים שהוא ראה שם את 'פתח גן עדן'. וזה צריך יותר הבנה. מה הכוונה?
בכלל. התורה מרבה לתאר בפירוט את המשא ומתן בין אברהם למוכר- עפרון, כמו ציטוט ממשרד נדלן..
הייתי מצפה שתרחיב התורה את הפירוט במקומות רבים אחרים, ולא בפירוט שיח עסקי..
אז מדוע היא נקראת 'מערת המכפלה' ? ראשית טיפה ארכיאולוגיה.
בחברון, מתחת למבנה העצום, שוכנת אכן מערה אשר יש בה מערה כפולה, כלומר מערה בתוך מערה.
מערת המכפלה.
נראה. בכל דבר במציאות יש רובד כפול. הדבר עצמו, ונשמתו הרוחנית. המכפלה שלו.
למשל..:
מאחורי כעס- ישנה תחושת פגיעה.
מאחורי פחד וחרדה- יש רצון עז לחיות.
מאחורי דכאון- ישנה ציפיה שיהיה אחרת.
יש עוד..
מאחורי ניקוי הבית- יש רצון לסדר בנפש.
מאחורי הבישולים לשבת- יש רצון לשלווה, רוחניות ומשפחתיות.
אפילו מאחורי מקלחת- יש בקשה להתחדשות..
האמת, אני שם לב שאני חי את חיי לרוב ברובד הגלוי, מחוץ למערה. איני מחפש למצוא במעשיי ומחשבותי רבדים כפולים. לא פנוי לכך.
אברהם אבינו השקיע המון כסף וכיסופים, על מנת למצוא בחיים וביומיום את המימד הנסתר, הכפול.
הרוחני.
האמת אברהם בחר להפגיש אותנו עם המכפלה בחיינו, דרך אחת הפינות בחיים הכי קשוחות:
המוות.
מול נקודת סיום זו, אני חש חובה להסביר לעצמי משו נוסף.
כי לא מסתדר לי, שאדם הוא כעץ קיקיון- שהיום פה מחר שם..
ומעניין שדווקא עמידה מול מוות, מציפה בי מחשבות על משמעות חיי, על יצירה, על תנועה, על חיים..
במערת המכפלה אשר בחברון, מניח בפנינו אברהם אבינו, אפשרות לחבר את המימד הגלוי, ל'מערה שבתוך מערה'.
לחפש את העומק הכפול, ביחסים שלנו, בעולם החיצוני, בתהפוכות העולם, במעשים היומיומיים, וכמובן בתוכנו.
*לראות בתוך חלקת שדה פשוטה- את הפתח לגן עדן.