"החלטת הממשלה לגרש את מבקשי המקלט היא לא אנושית, לא חוקית", תקף ח"כ דב חנין את הממשלה בכנס חירום שנערך הבוקר (ד') באודיטוריום הכנסת בנושא המסתננים לישראל בניגוד לחוק שבקשתם למקלט נקבעה כלא מוצדקת ונדחתה. את הכנס, בו נכחו כ-400 משתתפים, יזמו ח"כ מיכל רוזין ('מרצ'), ח"כ דב חנין ('הרשימה המשותפת') וח"כ איל בן ראובן ('המחנה הציוני'), בעקבות הודעת הממשלה כי בכוונתה להתחיל בהפעלת נוהל הרחקת המסתננים למדינה שלישית, שקיבל את חותמתו מבג"ץ.
בכנס השתתפו ארגונים מהחברה האזרחית, אקדמאים, עורכי דין וסטודנטים, לצד מסתננים שנאמו על הבמה ונטען בו כי אין מערכת מקלט מתפקדת בישראל. על פי נתונים שהוצגו בכנס, 8,588 בקשות מקלט עדיין ממתינות לבדיקה במדינת ישראל. כאשר גם הבקשות שכן הוגשו נדחות באופן גורף וללא כל בדיקה – מתוך כלל בקשות המקלט שהוגשו, רק 11 מבקשי מקלט קיבלו מעמד פליט במדינה!. "מרגש לראות כל כך הרבה משתתפים וחברה אזרחית מעורבת שמסרבת לתת יד לממשלה במדיניות הגירוש שמונעת משקרים, גזענות ואפליה", אמרה ח"כ רוזין, היוזמת, במהלכו.
"המאבק הזה הוא על דמותה הערכית והמוסרית של החברה הישראלית", קבע ח"כ בן ראובן. "לא נאפשר לממשלה כוחנית וכושלת להשתמש בעריצות הרוב ובכוח לפגיעה מכוונת באנשים אומללים שמגיעה להם זכות לחיים! לא ניתן לממשלה להפעיל גירוש המוני ככף טרקטור רחבה תוך פגיעה הרסנית בכל האנשים הללו. אני קורא לחברי ממשלת ישראל- עצרו וראו את הנזק שאתם גורמים לחברה הישראלית".
כמו הכנס שנערך אתמול, גם היום גוייס נושא השואה לצורך המאבק. חיים רוט, ניצול שואה שעלה לנאום, אמר: "אני עומד כאן כי ביקשתי מקלט וקיבלתי מקלט. אני מתבייש מהחלטת הממשלה לגרש את מבקשי המקלט לסכנת חיים מיידית. מדברים עליהם כסרטן? מי כמונו מכירים את הדיבור על יהודים כסרטן. יש כבר כאלה שגורשו מכאן לרואנדה וכבר אינם בין החיים. איך לא מצלצל אצלנו פעמון האזהרה? איך אנו יכולים להטיף מוסר לכל העולם על השואה ולא להסתכל על עצמנו?".
צעקה "איפה היה המוסר כשאנחנו זעקנו לעזרה?" – והוצאה מהאולם
מנגד, שפי פז, מובילת המאבק להרחקת המסתננים משכונתה, הגיעה גם היא לשמוע את רחשי הכנס, אלא שבמהלך אחד הנאומים, צעקה על הצביעות בבחירה לזעוק את זעקתם של המסתננים על חשבון תושבי דרום תל אביב ומאבטחי משמר הכנסת נחלצו כדי להוציאה מהאולם. "קודם כל אנחנו די נהנים מכל כנסי החירום והפגנות החירום שהתעוררו פתאום", אמרה פז לאחר מכן. "הגיע הזמן שהם יפגינו ואנחנו נחייך. בכנס היום דיברו הרבה על מוסר ועל פיזור ועל דרום תל אביב. פתאום כולם מדברים על דרום תל אביב, אבל אלמלא העבודה המתישה שלנו יום יום ושבוע שבוע להציף את מה שקורה באמת בדרום תל אביב, אף אחד לא היה זוכר שאנחנו קיימים".
עוד הוסיפה פז, כי "הם דיברו על פיזור, אבל כשאנחנו צעקנו ובכינו והתחננו לפיזור, אף אחד לא הקשיב לנו. והם שכחו לדבר על המוסר שנעלם במשך עשור והתעורר רק עכשיו. אבל כשאני קמתי לשאול 'איפה היה המוסר כשהקהילות של דרום תל אביב נרמסו על ידי המסתננים ובעלי בריתם הדורסניים מעמותות השמאל?', 'איפה היה המוסר כשאנחנו זעקנו לעזרה?', המאבטחים העיפו אותי באלימות מהאולם. אבל לא נורא. הם נזכרו מאוחר מידי. וכל הכנסים לא יעזרו. הגירוש בדרך".
"לא מגרשים מישהו שאין לו לאן ללכת"
מנכ"לית תנועת אחותי ותושבת שכונת נווה שאנן, שולה קשת, נאמה גם היא מעל דוכן הדוברים וטענה כי "מאחורי הגירוש של מבקשי המקלט מסתתר כיבוש של דרום תל אביב על ידי טייקונים. על ידי קשרי ההון-שלטון. העירייה והממשלה הפכו את השכונות שלנו לחצר אחורית. תחנה מרכזית שהביאו זיהום אוויר ורעש. המקום הזה הורג אנשים. כשנתניהו הגיע אלינו ואמר נחזיר את דרום תל אביב לתושבים הוא שיקר. הוא לא עושה שום דבר בשבילנו. הוא מתכנן לגרש אותנו. את כולנו. בונים מגדלי פאר לעשירים. יש כאן פשע של גרוש המוני של אלפים. יהודים ולא יהודים. אנחנו חייבות לעצור את זה ביחד. מרתיח אותי שמשתמשים במצוקה שלנו, תושבות ותושבי דרום תל אביב כדי לתת לגיטימציה לגירוש. יש מתים מהלכים בינינו, קורבנות סחר בסמים ובנשים. היה נרקומן שהזריק בפתח ביתנו. אימי ז"ל אמרה לי עזבי אותו. לא מגרשים מישהו שאין לו לאן ללכת".
ב-2017: אף מסתנן לא נכנס לישראל, 4,012 יצאו מרצון
על פי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה לשנת 2017 שמתפרסמים היום, אף מסתנן לא נכנס לישראל בשנה החולפת. 1,682 בקשות מקלט הוגשו ע"י מסתננים מאריתריאה, 868 בקשות הוגשו ע"י מסתננים מסודן, 1,350 מגיאורגיה ו-7,710 מאוקראינה. "לצערנו, הנתינים מנצלים לרעה את מנגנון המקלט שקיים במדינת ישראל ומגישים פה בקשות מקלט שעפ"י מה שבדקנו ולמדנו הן בקשות סרק", קובע ראש מינהל אכיפה וזרים ברשות האוכלוסין, יוסי אדלשטיין.
4,012 מסתננים עזבו את הארץ מרצון במהלך השנה החולפת, מתוכם 3,332 אפריקאים ו-680 מסתננים משאר מדינות העולם.