19:34 28/05/2017
מבזקים

ערבים הציתו כניסת בית של יהודי בעיר העתיקה בירושלים

צל של ספק

לו היינו פועלים לפי הלכות המשפט העברי, אולי הייתה נשאלת השאלה החשובה מכל - אם רומן זדורוב לא רצח את תאיר ראדה, אז מי כן?

האם רומן זדורוב הורשע על בסיס ראייתי מעבר לכל ספק סביר, ואם כן – מדוע יש כל כך הרבה חורים בתיק? על מנת להרשיע אדם במשפט הפלילי, נדרשת רמת ודאות גבוהה מעבר לספק סביר וזאת אמת מידה המחמירה מאמת המידה הנהוגה במשפט אזרחי של "מאזן ההסתברויות".

הודאה של אדם בביצוע עבירה כלשהי יכולה לגרום להרשעה שלו עצמו. האם הודאה כזאת מספיקה? בישראל המודרנית זה בהחלט מספיק. במשפט העברי הפלילי ישנו כלל "אין אדם משים עצמו רשע", לפיו לא ניתן להרשיע אדם על פי הודאת עצמו. מדוע אנו לא נוהגים לפי הכללים שקבעו אבותינו מהשיטה הנהוגה כיום במשפט הפלילי?

כמו כמעט בכל דבר ועניין היהודים מנסים לנהוג ככל הגויים. כלל זה ש"אין אדם משים עצמו רשע", יוצר הבדל מהותי במשפט הפלילי בין שיטת המשפט העברי לשיטות משפט אחרות והוא אף מנוגד לכלל שרווח בשיטות המשפט הרומי והיווני, על-פיו מטרת המשפט היא להשיג את הודאתו של הנאשם.

לשקול לשנות את דרך הפסיקה. בית המשפט העליון. צילום: פלאש 90
לשקול לשנות את דרך הפסיקה. בית המשפט העליון. צילום: פלאש 90

 

הרמב"ם כותב "גזירת הכתוב היא שאין ממיתין בית דין ולא מלקין את האדם בהודאת פיו אלא על פי שנים עדים…(הלכות סנהדרין, פרק י"ח, הלכה ו')". איפה העדים במקרה של משפט זדורוב? לכאורה, לפחות לפי הסדרה "צל של אמת" ישנן רק עדויות מזכות של עדים שטענו שלא ראו את זדורוב נכנס לשירותים בקרבת שעת הרצח וזאת בניגוד לעדות (הודאה) שלו עצמו – מה שהופך את ההודאה שלו לכאורה, ללא כל כך אמינה. לכן קבע הרמב"ם ממש בהמשך לאותו עניין כי:"…אבל הסנהדרין אין ממיתין ולא מלקין המודה בעבירה, שמא נטרפה דעתו בדבר זה…".

כ-700 אנשים זוכו בעקבות פרויקט החפות האמריקאי (The Innocence Project), מפעל חשוב שנוסד 1992 במסגרתו לוקחים תיקים של מורשעים ובודקים בטכנולוגיות של היום הימצאות דנ"א בזירת העבירה. כ-25% מאותם 700 שהורשעו הודו בעבירה בחקירתם. כלומר, לא נדיר שאדם יודה ברצח שלא ביצע.

פרופ' בועז סנג'רו, מחבר הספר 'הרשעת חפים מפשע בישראל ובעולם: גורמים ופתרונות', טוען שהיקף התופעה של הרשעת חפים מפשע עומד על כ-5% מכלל ההרשעות. המשמעות בישראל היא שבכל רגע נתון יושבים בממוצע בבתי הכלא שלנו 1,136 אסירים שהורשעו לשווא. אלה הם 1,136 אנשים שחייהם נהרסו, בשעה ש–1,136 פושעים אמיתיים ממשיכים להסתובב בחברה ולסכן את כולנו. מבהיל למדי. לא בכדי קובע המחבר ש"אין עוול שגורמת המדינה לאזרח הגדול יותר מהרשעתו של אדם חף מפשע".

אם כך לא משנה מי רצח את תאיר ז"ל, כמובן רק בהקשר של זיכוי זדורוב. על הגנה לא מוטלת המשימה לחפש את הרוצח האמיתי, היא צריכה הייתה להוכיח שהרוצח הוא לא זדורוב, וזה לא משנה אפילו אם א.ק. היא הרוצחת או כל אדם אחר.  יתרה מכך זה גם לא משנה אם זדורוב הוא באמת הרוצח. השאלה היא, האם יש ספק לחשוב שהוא לא הרוצח.

האם ישנו ספק כזה? שופט אחד מתוך הרכב של שלושה שופטים בעליון מצא שיש ספק כזה. אז אולי רק אולי, מערכת המשפט צריכה להפסיק להתייחס אל ההודאה כמלכת הראיות אלא לנהוג לפי המשפט העברי. כך תוטל על המשטרה משימה קשה יותר של מציאת ראיות פורנזיות על מנת להוכיח את אשמתו של אדם ולא להתעסק בעיקר בהוצאת הודאה בכל מחיר. יש לזכור תמיד ש"יותר טוב ויותר רצוי לפטור אלף חוטאים, מלהרוג נקי אחד ביום מן הימים" כדברי הרמב"ם.

דני גלמן

דני גלמן

אני חושב שהאמת תמיד פשוטה. היא פחות או יותר חייבת להיות. היא צריכה להיות מספיק פשוטה שילד יוכל להבין אותה. אחרת יהיה מאוחר מדי. עד שתבין אותה יהיה מאוחר מדי

אולי יעניין אותך גם

בדואים רכובים על טרקטורונים בוזזים בסיסי צה"ל. צילום: תנועת רגבים

פרסום ראשון: עשרות כלי נשק נגנבו מבסיס צה"ל בדרום

גניבות הציוד בדרום נמשכת: יותר מ-30 כלי נשק נגנבו הלילה מבסיס בו שהתה חטיבת גבעתי. אלוף פיקוד דרום מינה ועדת חקירה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.