13:54 30/04/2017
דף הבית > מורשת > מרוץ השליחים הסמוי של הציונות

מרוץ השליחים הסמוי של הציונות

איך מתנהלת ההיסטוריה היהודית כמרוץ שליחים סמוי מן העין ולמה?

מקובל לראות בציונות תנועה חילונית המנוגדת בתכלית ליהדות "הדתית" או "הרבנית". אך יש ביניהן דווקא חיבור מסתורי מעניין וסמוי מן העין.

בד' בתשרי חל יום השנה לפטירתו של הרב יהודה חי אלקלעי (1878-1789) שיחד עם הרב צבי הירש קלישר, הרב יהודה ביבאס, משה מונטיפיורי ואחרים, נחשב לאחד מ"מבשרי הציונות" ואולי אף ל"אביה הרוחני". ולא בִּכְדִי. בכל רעיונותיו הוא הקדים את זמנו והם קרמו עור וגידים רק כ-20 שנה לאחר מותו, כאשר הוקמה התנועה הציונית על-ידי הרצל בשנת 1897.

הרב אלקלעי נולד בעיר סָרָיֶיבוֹ בבוסניה ובגיל 27 היה לרב הראשי של הקהילה היהודית בזמלין, עיר קטנה שהיתה אז בירת סרביה וכיום היא חלק מהעיר בלגרד. העיר שכנה בחלק האוסטרי של הקיסרות האוסטרו-הונגרית על גבול האימפריה העותמאנית. מתברר שגם משפחת הרצל התגוררה בעיר הקטנה הזו ונמנתה על באי בית הכנסת של הרב אלקלעי. אביו של בנימין זאב הרצל, יעקב, היה תלמידו של הרב אלקלעי וסייע בהדפסת ספריו בעיר זמלין. סבו, שמעון אריה (לייב) הרצל, היה התוקע בשופר בבית הכנסת של הרב אלקלעי. למרות שהרב אלקלעי עלה ארצה כאשר הרצל היה בן 14, הרצל שמע ככל הנראה על רעיונותיו של הרב ואולי אף עיין בספריו.

הקדים את זמנו. הרב אלקלעי
הקדים את זמנו. הרב אלקלעי

את רעיונותיו על שיבה לציון החל הרב אלקלעי לכתוב בשנת 1834 כשהיה בן 45 בחוברת שקרא לה "שמע ישראל". ב-1839 פגש את רבי יהודה ביבאס והושפע רבות מהשקפותיו על גאולת ישראל ועל עצמאות מדינית יהודית. בהשפעת עלילת הדם בדמשק ב-1840 פרסם את ספרו 'מנחת יהודה' ובו פרש את משנתו "הציונית" וקרא לעליה לארץ ישראל. לפי תפיסתו, אין לחכות למשיח שיבוא באפן נסי ויש לקדם את הגאולה ע"י ייסוד מושבות בארץ ישראל. היתה זו תפיסה מהפכנית ונועזת באותם הימים ואין פלא שקמו לו מתנגדים רבים. בימים ההם ציפו יהודים אדוקים לגאולה נִסִית, כזו שתבוא משמים ברצון האל. לפי תפיסה זו היהודי אמור לשמור מצוות, להתפלל ולהיטיב את דרכיו, אבל אל לו לפעול לקירוב הגאולה.

הרב אלקלעי לא הסתפק ברקימת החזון, אלא תכנן תכניות מעשיות לפרטיהן. הוא דיבר על תחיית הלשון העברית, על פניה לסולטאן התורכי ולמעצמות, על הקמת מסגרת מארגנת ליישוב הארץ ועל הקמת בנקים שירכזו הון פרטי לפיתוח הקרקעות. במהלך שנות ה-50 של המאה ה-19, במסגרת ניסיונותיו לגייס את המעצמות האירופאיות ונגידים יהודים לתמיכה בתכניתו המדינית ערך מסע בצרפת, אנגליה וגרמניה והעלה את משנתו המדינית בספר 'גורל לה".

בספר זה שיצא בשלוש מהדורות ואף תורגם לאנגלית, הרב אלקלעי מפרט לראשונה תכנית ציונית-מדינית ריאלית ומפורטת להקמת בית לעם יהודי בארץ ישראל, הכוללת את כל היסודות הפוליטיים והארגוניים שעלו 50 שנה מאוחר יותר בספרו של הרצל "מדינת היהודים". מכאן סברת חוקרים רבים כי למרות שהרצל "החילוני" פעל כתגובה לאנטישמיות ולעומתו הרב אלקלעי הונע ע"י כסופי גאולה – הרצל שאב את רעיונותיו מהספר 'גורל לה" והפנים אותם.

הרצל שאב ממנו את רעיונותיו. הספר גורל לה'
הרצל שאב ממנו את רעיונותיו. הספר גורל לה'

לאורך כל המאה ה-19 הגשימו תלמידי רבי יהודה ביבאס וממשיך דרכו, הרב אלקלעי, את משנתם המדינית של רבותיהם ועלו לארץ. הם עלו מרחבי האימפריה העות'מאנית, צפון אפריקה והקהילות הספרדיות במרכז אירופה והתיישבות בעיקר ביפו. הם פרנסו עצמם, הכינו את התשתית המוסדית ("מקווה ישראל" הוקמה על ידי קהילת יפו בשיתוף עם "כל ישראל חברים") והכלכלית לקליטת יהודי מזרח אירופה שהגיעו לקראת סוף המאה, ולא נפלו לנטל על קהילות המוצא שלהם בפזורה, כאחיהם בני הישוב הישן.

בשנת 1874 עלה הרב אלקלעי לארץ ישראל, התיישב תחילה ביפו ולאחר מכן בירושלים, ניסה לעודד את רעיון שיבת ציון והתפלמס עם רבני הישוב הישן. הרב אלקלעי נפטר כעבור כ-4 שנים, בשנת 1878, ונקבר בחלקת הספרדים בבית הקברות בהר הזיתים. כיום, במדינת ישראל שעליה חלם נקרא הישוב אור יהודה על שמו ולזכרו. בחייו ומותו קיים את הציווי שהובא בפרקי אבות: "לֹא עָלֶיךָ הַמְּלָאכָה לִגְמוֹר וְלֹא אַתָּה בֶן חוֹרִין לִבָּטֵל מִמֶּנָּה".

הנה כי כן במרוץ שליחים סמוי הועבר הלפיד הציוני מרבנים שנתקלו בהתנגדות לידי יהודים חילוניים ואף מתבוללים, כדי שדווקא הם יביאו את הבשורה לכל שדרות העם. כי "לא יטוש ה' עמו ונחלתו לא יעזוב". וכמו היורה בקשת המושך את ידו אחורה רחוק ככל האפשר, כדי שהחץ יגיע רחוק ככל האפשר, כך רצו משמיים שדווקא "הרחוקים" ביותר מהיהדות, החילוניים הסוציאליסטים, הם אלו שיעלו ויבנו את המדינה ובסופו של דבר החץ יגיע רחוק.

בכל מקרה אנו למדים כי רב המשותף בינינו על המפריד המלאכותי וההרסני שאין בו צורך ואין לו הצדקה.

מיכאל יגאל מימון

מיכאל יגאל מימון

חילוני שומר שבת • חסיד א"י השלמה בן גוריון בגין והרב קוק • מטיף לבחירות אזוריות ומשטר נשיאותי • קורא לבזור השלטון הרכוזי בתריסר נציבויות אוטונומיות שישאו את עצמן כלכלית ויגרמו לפזור אכלוסין והחלשת ההגמוניה התל אביבית • בעבר איש מודיעין, אמנות, עתונאי ויועץ פוליטי • כיום הוגה בתורה וקבלה ושופע דעות פוליטיות ורוחניות • וכבר לא עושה חשבון לאף ממסד ולאף אחד חוץ ממנו למעלה. יש לי בלוג עיקרי בשם "חשבון נפש", שני בשם "לתקנת מדינת היהודים" והשלישי "על ענינים שברוח"
מיכאל יגאל מימון
מיכאל יגאל מימון

אולי יעניין אותך גם

כוס קידוש מנדי הכטמן פלאש 90

זמני כניסת השבת ויציאתה

זמני כניסת השבת ויציאתה - פרשת תזריע מצורע, ג' באייר תשע"ז, 18 יום לעומר

2 תגובות

  1. ואוו איזה מושג מיסטי חכם ויפה.מרוץ שליחים סמוי.אנחנו צריכים מושגים כאלה בימינו.
    המודלים האשכנזים ששולטים במדינה מיתעלמים מזה שאנו חיים במיזרח.צורת החשיבה של המיזרח מאוד שונה ונישענת על יסודות קדומים ועל האינטלגנציה הריגשית.הארציות הפלפול הטכניקות קשורים במערב.שפת עולם הישיבות ארצית ואינה מתאימה למיזרח.הלקסיקון שלהם מאוד מנוכר לאזורנו.מיתעלמים מהביוגרפיה המדהימה של משה רבנו האנטי ישיבתית.המודלים האשכנזים לא מחוברים לארץ וגם לא למסרים של התנך.ניכור גלותיות היתבוללות.
    המיזרח הוא מיסטי מאוד.הוא לא ארצי.המיזרח הוא מטריקס בפני עצמו.שפת הנביאים של משה רבנו היא זו שצריכה לעניין אותנו.הקודקס שלה ובה.אנחנו צריכים את האבות התנכיים.הם העיקר והחשוב.במיוחד להבין את משה רבנו העתידן.משה רבנו הנביא החזיוני אליו חזרנו.הוא שהפך אותנו לעם.מסעו עולמו ,אין יותר אקטואלי בימינו מזה.לדעתי אנחנו בפתח עידן יציאת מיצריים קוסמית ענקית.סינדרום זה קם אל מול עינינו מחדש.מיצרים של היום היא ארצות הברית.החומרנות שלה משעבד המוני בני אנוש.יהודי אמריקה פגנים אליליים שמושכים את ארצות הברית לכיוון עבודה זרה.פשוט לא להאמין.עבודת האלילים הפגנית של התנך קמה לתחיה מחדש בסיוע יהודי אמריקה.כל העולם מישתחווה לחומרנות המערבית.מה שצריך זה יציאה קוסמית משיעבוד נורא זה של מיליארדי נשמות.אל חרות האמונה הצרופה והקמת המונותאיזם לתחיה מחדש במלוא תיפארתו וחיוניותו.אולי זה הצפנת הפענח למה שקורה מסביבנו.מתחיל עידן חדש.לולאת הזהב קורא לנו. לכל הנשמות בעולם וקולה מהדהד מקצה עולם עד קצהו.לולאת האמת הצרופה מכל.

    • מיכאל יגאל מימון

      תודה לך. אינני יודע מי אתה או את. כתבת דברים עמוקים שלא כולם נהירים לי (מטריקס?) ולא עם כולם אני מזדהה (יהודי אמריקה פגנים?) אבל בכל זאת העתקתי והעליתי את דבריך כסטטוס לפייסבוק שלי.
      אבל שמח שנהנית מהמושג שהעליתי כאן "מרוץ שליחים סמוי מן העין". כן, זה חלק מתפישת העולם והראיה שלי את התפתחות היהדות וההיסטוריה של עם ישראל, העם הנבחר.
      למשל – ואת זה טרם פרסמתי ברבים – המהלך שנווט לדעתי משמיים להרחקת הכהנים הלגיטימיים (בני צדוק) מבית המקדש אחרי כאלף חדש מאות שנה ע"י כהני בית חשמונאי הלא לגיטימיים למשך יותר ממאתיים שנה רק כהכנה להופעת הפרושים ובתי המדרש והתנאים והאמוראים והסבוראים שבאו לעולם כדי להכין את עם ישראל לחיים ללא מקדש ולגלות שבה תישמר גחלת – להבדיל מהימים שבית המקדש היה קיים – דרך לימוד תורה בבתי מדרש ותפילה ב"מקדש מעט" הוא בית הכנסת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.