5:36 24/07/2017
מבזקים
דף הבית > אקטואליה וחדשות > האיזון בין שלטון נבחרי ציבור לשלטון פקידים

האיזון בין שלטון נבחרי ציבור לשלטון פקידים

דעה: השרה שקד הכריזה מלחמה מוצדקת על חקיקת היתר בכנסת אך עליה להיזהר מלתת את כח החקיקה כולו בידי שלטון פקידים

שרת המשפטים איילת שקד נשאה השבוע נאום חשוב באירוע פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין. בנאומה תקפה השרה שקד את האינפלציה הבלתי פרופורציונאלית בחקיקה של הכנסת. לדבריה, ריבוי חקיקה תוקע מקלות בגלגלי השוק החופשי ופוגע באופן מוגזם בחרותם של האזרחים וביכולת שלהם לפתור בעיות במסגרות חברתיות פרטיות או קהילתיות ללא כפייה של המדינה.

נאום השרה איילת שקד בועידת המשפט של לשכת עורכי הדין

החקיקה אותה תקפה שקד היא החקיקה הפרטית, המתבצעת על ידי חברי הכנסת ולא על ידי הממשלה. לדבריה הצעות חוק פרטיות רבות מדי הן פופוליסטיות, אינן לוקחות בחשבון את המשמעויות הרחבות יותר של הצעת החוק ופוגעות בחרותם של האזרחים בצורה לא מידתית. שקד התגאתה כי וועדת השרים לחקיקה, הקובעת באילו הצעות חוק תתמוך הקואליציה ושהיא עומדת בראשותה, עצרה הליכי חקיקה של מעל אלף הצעות חוק, חלקן, כפי שהדגימה בנאומה, מגוחכות להפליא.

אין ספק שדבריה של שקד נוגע בנקודה אמיתית וכאובה. הליך החקיקה הפרטית הפך בשנים האחרונות לדרך של חברי הכנסת לייצר כותרות ולגרוף רווחים פופוליסטיים על חשבון הציבור. למרות זאת, חשוב לציין כמה נקודות מהותיות בנוגע להליכי החקיקה, עבודת הממשלה ותפקידה של הכנסת כרשות המחוקקת. ראשית, צריך לזכור כי חקיקה אינה התפקיד היחיד של הכנסת. תפקידה הנוסף הוא פיקוח על עבודת הממשלה.

לצערנו, גופים רבים ברשות המבצעת אינם מייחסים חשיבות לכנסת. פעם אחר פעם גורמים פקידותיים מרשים לעצמם להיעדר מדיונים חשובים בוועדות הכנסת על נושאים אקוטיים רק בגלל שהכנסת אינה גורם חשוב מספיק בעיניהם. עובדה זו מובילה לכך שפעמים רבות חקיקה היא הדרך האמיתית היחידה של חבר הכנסת להשפיע. אם ברצוננו למזער את נזקי החקיקה הפרטית על הממשלה לתת משקל רב יותר לחברי הכנסת בפיקוח על עבודת הרשות המבצעת ובכך לתת להם יכולת להשפיע.

מי יחליף את חברי הכנסת?

אלמנט נוסף ששקד לא התייחסה אליו בנאומה, הוא השאלה מי הגורמים שיחליפו את הכנסת בעבודת החקיקה. לצערנו, ה"גורמים המקצועיים" אליהם התייחסה שקד בנאומה ככאלה שעליהם לעצב את אופי החקיקה, הם במקרים רבים פקידים ויועצים משפטיים בעלי אג'נדה אשר פעמים רבות מנוגדת לזו של השר הממונה עליהם. ידוע כי בעיית שלטון הפקידים והיועצים המשפטיים בממשלת ישראל חומרה בהרבה מבעיית ריבוי החקיקה. חברי הכנסת, בניגוד לפקידים, הם נבחרי ציבור.

שקד. צילום: , פלאש 90
לא לשפוך את התינוק עם המים. שקד. צילום: פלאש 90

לגיטימי ביותר שיקדמו אג'נדה מסוימת בחקיקה, זהו אחד מעקרונות היסוד של דמוקרטיה. לעומת זאת, אם נאפשר רק חקיקה ממשלתית במצב הקיים בו שלטון הפקידים עדיין יציב ועומד, מצב בו רוב השרים מתקשה להתמודד עם "גורמי המקצוע" בתוך משרדו ולהוביל את האג'נדה בה הוא מאמין ובזכותה הוא נבחר על ידי הציבור, הרי שאנו מחליפים פרה בחמור. במקום חקיקה פופוליסטית של חברי כנסת נקבל שלטון פקידים רב עוצמה ופרלמנט חלש שאינו מסוגל לעצור אותו.

נקודה נוספת שחשוב לציין היא שעל אף הבעייתיות הקיימת בחקיקה פרטית, לא ניתן להתעלם מהחלק החשוב שהיא נוטלת בתמונת החקיקה הישראלית כאשר היא נעשית באופן ראוי. כל מי שניסה לקדם הצעת חוק יודע כי כאשר מדובר בתיקון פרטני, כמעט ואין סיכוי להעביר אותה כהצעת חוק ממשלתית.

במקרים אלו הצעת החוק הפרטית היא הדרך היחידה להוביל לתיקון הדרוש או לדרבן את הממשלה לעשות את התיקון הנדרש. לדוגמה ניתן להביא הצעות חוק פרטיות שקידמה שקד עצמה כשהייתה חברת כנסת מן המניין, כמו איסור שחרור רוצחים בעסקאות שבויים, חוק הלאום וחוק העמותות אותו זכתה לחוקק בסופו של דבר כשרת משפטים.

חשוב להילחם באינפלציית החקיקה ובהפיכת הליך החקיקה הפרטי לפופוליסטי וחסר אחריות. חקיקה כזו אכן פוגעת קשות באזרחי ישראל. אך יש להיזהר מלשפוך את התינוק עם המים. עלינו להיזהר מלהפוך את בית המחוקקים, בו מכהנים חברי כנסת אותם בחר הציבור, לגולם חסר השפעה מול שלטון פקידים חזק ושיכור כוח.

יכין זיק

יכין זיק

אולי יעניין אותך גם

סגל

הסיבה האמיתית לטרור: "בארץ ישראל קם העם היהודי"

אראל סג"ל מזכיר שהמחבל שטבח במשפחת סלומון בחלמיש אינו שונה מהמחבלים שביצעו פיגועים במלון פארק, במעלות, באיתמר, בפרעות של חברון ובבנין הקהילה בבואנוס איירס