21:55 22/07/2017
מבזקים
דף הבית > כלכלה > בקרוב: חברות יחויבו בשקיפות בעסקאות טלפוניות

בקרוב: חברות יחויבו בשקיפות בעסקאות טלפוניות

הסוף למרדפים: שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן והרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מקדמים חקיקה שתחייב הקלטה עסקאות טלפוניות והנגשת ההקלטה לבקשת הצרכן

הצעה חדשה תסייע לצרכנים להוכיח פרטי עסקאות שבוצעו בטלפון. בעידן הטכנולוגי בו אנו חיים, לא מעט מהעסקאות שאנו מבצעים אינן פרונטליות. אתרי האינטרנט הם פלטפורמת רכישה פופולרית, אך גם בעידן הזה – העסקאות הטלפוניות מהוות נתח עיקרי מסך העסקאות המבוצעות באופן שוטף. מרכישת חבילות תקשורת אינטרנט וסלולר, דרך רכישת מוצרי חשמל ועד רכישת כרטיסים לחופשות ואטרקציות – הכל קורה טלפונית ולא פרונטלית מול נציג כפי שהיה נהוג יותר בעבר.

מוקד שירות. צילום: פלאש 90.
מוקד שירות. אילוסטרציה. צילום: פלאש 90

הבעיה העיקרית בעסקאות הטלפוניות היא שלא מעט פעמים מתגלים פערים בין העסקה שבוצעה בעל פה על שלל תנאיה והטבותיה, לבין השורה התחתונה שמופיעה במשבצת החיוב. במצב כזה הלקוח נמצא בעמדת נחיתות שכן הוא מתקשה להוכיח את כלל התנאים והסעיפים עליהם תחייב בעל פה. החברות מצידן מקליטות את השיחות, אך לא משחררות אותן בקלות לבקשת הלקוחות, ואלו מוצאים את עצמם רצים אחרי הרוח בניסיון להוכיח את פרטי העסקה עליהם חשבו שהתחייבו.

התופעה שכיחה בעיקר בקרב אוכלוסיות מוחלשות ומבוגרות, שם פועלות חברות בשיווק אגרסיבי ומוכרות לאותם קהלים מוצרים ושירותים ביוקר, כך שאותם לקוחות יוצאים נפסדים בחלק גדול מהמקרים .ובכן, לא עוד. שר הכלכלה אבי כהן בשיתוף עם הרשות להגנת הצרכת ולסחר הוגן, מקדמים תיקון לחוק הגנת הצרכן האמור להטיב עם הצרכנים.

מטרת החוק היא לצמצם, ככל שניתן, את הפער במידע המועבר באמצעות הטלפון בין העוסק לצרכן בכל עניין הקשור לעסקה, להגביר את השקיפות ביחסים בין העוסק לצרכן, לאפשר לצרכן להוכיח את מסגרת העסקה אותה הוא ביקש לבצע, לבקר את פעולות העוסק ולעמוד על זכויותיו.

עיקרי ההצעה הם: הקלטת השיחות בין החברות לבין הצרכנים – השיחות הנוגעות לעצם עשיית העסקה וכן כל שיחה אחרת הנוגעת לעסקה למשל בעניין קביעת מועד התקנה, שיחת בירור, הרחבת או צמצומה של העסקה המקורית, שמירת ההקלטה למשך שנה אחת לפחות מיום ההתקשרות הטלפונית עם הצרכן והנגשת השיחה המוקלטת לצרכן על פי בקשתו.

הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עו"ד מיכאל אטלן: "במציאות הנוכחית בה שורר אי אמון כה גדול בין הצרכנים לבין העוסקים, חייבים לתת לצרכן כלים פרוצדורליים כדי להתגונן מפני הכוח העודף של העוסקים הגדולים במשק ומפני העוסקים בשיחות שיווק".

בן זגדון

בן זגדון

בן זגדון

@benzigi95

‏‏‏‏‏‏‏כתב ועורך משנה בתכנית 'היום הזה' בערוץ 20
בן זגדון

אולי יעניין אותך גם

אל על פלאש 90

לאחר מו"מ ממושך: הסכם קיבוצי חדש באל-על

ההסכמות גובשו לאחר מאבק בין הנהלת החברה לטייסיה, שאף הביא לביטולי טיסות בשלהי 2016, לצד יחסי עבודה מתוחים עם בעלי תפקידים שונים